Artikelen
Zoeken
Filters
Resultaten
41 artikelen voor 'Leren en ontwikkelen'
-
Agressie als thema in zorgopleidingen
In hun dagelijkse werk kunnen (jeugd)zorgprofessionals te maken krijgen met agressief gedrag van cliënten, patiënten, hun familieleden of anderen. Om elke aankomend hulpverlener goed voor te bereiden op deze praktijk, is het belangrijk dat zij al tijdens hun opleiding leren over het thema agressie. Werkgevers- en werknemersorganisaties in de zorg onderstrepen dit belang. Vanuit actieplan 'Veilig Werken in de Zorg' bieden zij gratis ondersteuning bij het opnemen van het onderwerp ‘agressie’ in het leeraanbod van zorg- en sociaal agogische opleidingen.
-
Aan de slag met Sectorale Ontwikkelpaden
In de gehandicaptenzorg, ouderenzorg en het sociaal werk zijn volop kansen voor mensen die anderen willen helpen en om te leren in de praktijk. Of het nu gaat om een nieuwe baan of een functieoverstap, er zijn veel mogelijkheden, zelfs zonder diploma.
Met de Sectorale Ontwikkelpaden, ontwikkeld door Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Sociaal Werk Nederland, ActiZ en de ministeries van SZW en OCW, maken we ontwikkelmogelijkheden in de zorg- en welzijnsector inzichtelijk. -
Actualisatie competentieprofielen begeleiders voor acht specifieke doelgroepen: denk je mee?
De Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg (StAG) heeft KBA Nijmegen gevraagd de competentieprofielen te actualiseren voor het werken met specifieke doelgroepen binnen de gehandicaptenzorg, zodat deze voldoen aan de eisen die vandaag en morgen aan de ondersteuning en de competenties van begeleiders worden gesteld. Vind je het leuk om een bijdrage te leveren aan de validatie van de profielen? Meld je dan aan (zie aanmelding onderaan de pagina).
-
Begroting OCW: VGN roept politiek op tot uitwerking VN-verdrag
In aanloop naar de OCW-begrotingsbehandeling roept de VGN in een brief aan de vaste commissie op het VN-verdrag Handicap verder uit te werken. Om onderwijs beter toegankelijk en meer inclusief te maken voor jeugd met een beperking is het belangrijk dat hierin snel concrete stappen worden gezet. Ook vraagt de VGN aandacht voor structurele financiering van praktijkleertrajecten.
-
De rol van Gewoon Bijzonder in bijzondere tijden
Wat kan een onderzoeksprogramma bijdragen aan de kwaliteit van leven van mensen met een beperking, in tijden van spanningen in de politiek, bezuinigingen, en krapte op de arbeidsmarkt?, vraagt de voorzitter van het ZonMw-programma Gewoon Bijzonder, Theo Maas, zich af.
-
Deelnemers stralen tijdens diploma-uitreiking leerwerktraject
Wat een fantastisch feest was het afgelopen week in Kampen, Emmeloord en Nijverdal. Maar liefst 27 deelnemers schitterden op de rode loper na de succesvolle afronding van hun 16 maanden durende opleiding Assistent Facilitair.
-
Doe jij nog waarvoor je bent opgeleid?
Nog steeds domineert het diploma-denken de arbeidsmarkt, ook in de gehandicaptenzorg. Zonder passend papiertje gaan voor mensen die veel ervaring en vaardigheden in hun rugzak hebben veel te weinig deuren open. Skills staan niet op een officieel papiertje en dat belemmert veel loopbanen. Een treurige verstopping.
-
Duoleren bij Abrona: een oplossingsrichting voor minder PNIL en betere zorg
In de gehandicaptenzorg is het vinden van gekwalificeerd personeel een voortdurende uitdaging. Om deze uitdaging aan te pakken, startte begin 2024 het project ‘Duoleren’ bij Abrona. Dit initiatief richt zich op het werven en opleiden van zij-instromers in de gehandicaptenzorg door hen als duo te laten samenwerken en leren. Het doel is om de instroom te vergroten zonder extra belasting voor het huidige personeel.