Artikelen
Filters
Resultaten
32 artikelen voor 'Leren en ontwikkelen'
-
Agressie als thema in zorgopleidingen
In hun dagelijkse werk kunnen (jeugd)zorgprofessionals te maken krijgen met agressief gedrag van cliënten, patiënten, hun familieleden of anderen. Om elke aankomend hulpverlener goed voor te bereiden op deze praktijk, is het belangrijk dat zij al tijdens hun opleiding leren over het thema agressie. Werkgevers- en werknemersorganisaties in de zorg onderstrepen dit belang. Vanuit actieplan 'Veilig Werken in de Zorg' bieden zij gratis ondersteuning bij het opnemen van het onderwerp ‘agressie’ in het leeraanbod van zorg- en sociaal agogische opleidingen.
-
Begroting OCW: VGN roept politiek op tot uitwerking VN-verdrag
In aanloop naar de OCW-begrotingsbehandeling roept de VGN in een brief aan de vaste commissie op het VN-verdrag Handicap verder uit te werken. Om onderwijs beter toegankelijk en meer inclusief te maken voor jeugd met een beperking is het belangrijk dat hierin snel concrete stappen worden gezet. Ook vraagt de VGN aandacht voor structurele financiering van praktijkleertrajecten.
-
Deelnemers stralen tijdens diploma-uitreiking leerwerktraject
Wat een fantastisch feest was het afgelopen week in Kampen, Emmeloord en Nijverdal. Maar liefst 27 deelnemers schitterden op de rode loper na de succesvolle afronding van hun 16 maanden durende opleiding Assistent Facilitair.
-
Duoleren bij Abrona: een oplossingsrichting voor minder PNIL en betere zorg
In de gehandicaptenzorg is het vinden van gekwalificeerd personeel een voortdurende uitdaging. Om deze uitdaging aan te pakken, startte begin 2024 het project ‘Duoleren’ bij Abrona. Dit initiatief richt zich op het werven en opleiden van zij-instromers in de gehandicaptenzorg door hen als duo te laten samenwerken en leren. Het doel is om de instroom te vergroten zonder extra belasting voor het huidige personeel.
-
Eindfeest onderstreept belang van geslaagde brancheopleidingen
Met een eindfeest in het Utrechtse stadion Galgenwaard is op 25 juni gevierd dat tot nu toe 342 mensen met een beperking een door de NLQF erkende brancheopleiding hebben behaald. De trotse diplomabezitters, de Academie voor Zelfstandigheid, de LFB, VWS, de zorgaanbieders en de werkgevers kijken tevreden om. Het blijkt goed mogelijk om je vanuit dagbesteding verder te ontwikkelen naar een passende werkplek in de maatschappij. ‘Op de uitbouw en voortzetting’ was een veelgehoorde toast.
-
HandicapNL wint de Zero Project Award 2025
Het Zero Project van de Essl foundation heeft HandicapNL uitgeroepen tot een van de prijswinnaars in 2025. HandicapNL is trots dat ze een van prijswinnaars is van de prijs in de categorie inclusieve werkgelegenheid. Deze prestigieuze prijs wordt uitgereikt tijdens de jaarlijkse Zero Project Conference, van 5 tot 7 maart 2025 in Wenen. Het is een erkenning voor de bijdrage die HandicapNL levert aan inclusie en toegankelijkheid van het beroepsonderwijs voor jongeren met een verstandelijke beperking.
-
Kamerlid Mohammed Mohandis op bezoek bij werk- en leerlocatie van ‘s Heeren Loo: 'Elk talent telt.'
Op 28 juni bezocht Kamerlid Mohammed Mohandis (GroenLinks-PvdA) een werk- en leerlocatie van 's Heeren Loo in Noordwijk. Deze locatie biedt mensen met een dagbestedingsindicatie de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen door opleidingen op maat te volgen. Tijdens zijn bezoek sprak Mohandis met jobcoaches en de ervaringsdeskundigen Melanie en Sanne, die beiden een opleiding hebben gevolgd. Zij vertelden hoe belangrijk het voor hen is om zich te kunnen ontwikkelen.
-
Katrien Pouls: 'Eerdere herkenning van een lvb verbetert de kans op een beter leven'
Huisartsen vinden het vaak lastig om een licht verstandelijke beperking (lvb) te herkennen en om een passende behandeling te vinden. Arts VG Katrien Pouls onderzocht hoe dit beter kan. ‘De grootste winst is te behalen bij de basis: een inclusief zorglandschap dat mensen met een lvb niet uitsluit, maar omarmt.'