Artikelen
Zoeken
Filters
Resultaten
24 artikelen voor 'Leren en ontwikkelen'
-
Agressie als thema in zorgopleidingen
In hun dagelijkse werk kunnen (jeugd)zorgprofessionals te maken krijgen met agressief gedrag van cliënten, patiënten, hun familieleden of anderen. Om elke aankomend hulpverlener goed voor te bereiden op deze praktijk, is het belangrijk dat zij al tijdens hun opleiding leren over het thema agressie. Werkgevers- en werknemersorganisaties in de zorg onderstrepen dit belang. Vanuit actieplan 'Veilig Werken in de Zorg' bieden zij gratis ondersteuning bij het opnemen van het onderwerp ‘agressie’ in het leeraanbod van zorg- en sociaal agogische opleidingen.
-
Aan de slag met Sectorale Ontwikkelpaden
In de gehandicaptenzorg, ouderenzorg en het sociaal werk zijn volop kansen voor mensen die anderen willen helpen en om te leren in de praktijk. Of het nu gaat om een nieuwe baan of een functieoverstap, er zijn veel mogelijkheden, zelfs zonder diploma.
Met de Sectorale Ontwikkelpaden, ontwikkeld door Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Sociaal Werk Nederland, ActiZ en de ministeries van SZW en OCW, maken we ontwikkelmogelijkheden in de zorg- en welzijnsector inzichtelijk. -
Actualisatie competentieprofielen begeleiders voor acht specifieke doelgroepen: denk je mee?
De Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg (StAG) heeft KBA Nijmegen gevraagd de competentieprofielen te actualiseren voor het werken met specifieke doelgroepen binnen de gehandicaptenzorg, zodat deze voldoen aan de eisen die vandaag en morgen aan de ondersteuning en de competenties van begeleiders worden gesteld. Vind je het leuk om een bijdrage te leveren aan de validatie van de profielen? Meld je dan aan (zie aanmelding onderaan de pagina).
-
Begroting OCW: VGN roept politiek op tot uitwerking VN-verdrag
In aanloop naar de OCW-begrotingsbehandeling roept de VGN in een brief aan de vaste commissie op het VN-verdrag Handicap verder uit te werken. Om onderwijs beter toegankelijk en meer inclusief te maken voor jeugd met een beperking is het belangrijk dat hierin snel concrete stappen worden gezet. Ook vraagt de VGN aandacht voor structurele financiering van praktijkleertrajecten.
-
Eindfeest onderstreept belang van geslaagde brancheopleidingen
Met een eindfeest in het Utrechtse stadion Galgenwaard is op 25 juni gevierd dat tot nu toe 342 mensen met een beperking een door de NLQF erkende brancheopleiding hebben behaald. De trotse diplomabezitters, de Academie voor Zelfstandigheid, de LFB, VWS, de zorgaanbieders en de werkgevers kijken tevreden om. Het blijkt goed mogelijk om je vanuit dagbesteding verder te ontwikkelen naar een passende werkplek in de maatschappij. ‘Op de uitbouw en voortzetting’ was een veelgehoorde toast.
-
HandicapNL wint de Zero Project Award 2025
Het Zero Project van de Essl foundation heeft HandicapNL uitgeroepen tot een van de prijswinnaars in 2025. HandicapNL is trots dat ze een van prijswinnaars is van de prijs in de categorie inclusieve werkgelegenheid. Deze prestigieuze prijs wordt uitgereikt tijdens de jaarlijkse Zero Project Conference, van 5 tot 7 maart 2025 in Wenen. Het is een erkenning voor de bijdrage die HandicapNL levert aan inclusie en toegankelijkheid van het beroepsonderwijs voor jongeren met een verstandelijke beperking.
-
Kamerlid Mohammed Mohandis op bezoek bij werk- en leerlocatie van ‘s Heeren Loo: 'Elk talent telt.'
Op 28 juni bezocht Kamerlid Mohammed Mohandis (GroenLinks-PvdA) een werk- en leerlocatie van 's Heeren Loo in Noordwijk. Deze locatie biedt mensen met een dagbestedingsindicatie de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen door opleidingen op maat te volgen. Tijdens zijn bezoek sprak Mohandis met jobcoaches en de ervaringsdeskundigen Melanie en Sanne, die beiden een opleiding hebben gevolgd. Zij vertelden hoe belangrijk het voor hen is om zich te kunnen ontwikkelen.
-
Masterclass Kennismanagement geeft deelnemers focus voor beleid
In 2024 hebben veertien deelnemers de Masterclass Kennismanagement met succes afgerond. Net als bij vorige edities waren de deelnemers enthousiast over wat ze hebben geleerd en hoe ze dat in de praktijk kunnen toepassen. Begin mei start een nieuwe editie.