Administratieve lasten
De administratieve lasten zijn hoog zijn en het ‘systeemdenken’ is failliet, schrijven we in onze Visie 2030. Tegelijk zijn we zelf ook onderdeel zijn van dit systeem. Hoe kunnen we de administratieve lasten en verantwoording binnen zorgorganisaties op een verantwoorde manier beperken? Welke mogelijkheden zijn er en waar lopen organisaties tegenaan?
Actueel
-
Betere afspraken over verantwoordingsgegevens: KIK-V biedt kansen.
Een recente verkenning toont aan dat er brede steun is voor de principes en werkwijze van KIK-V binnen de gehandicaptenzorg. In het programma KIK-V maken ketenpartijen samen afspraken over gegevensuitwisseling om te komen tot het stroomlijnen van de uitwisseling van kwaliteits- en bedrijfsvoeringsinformatie, beter afstemmen van nieuwe uitvragen en meer en beter hergebruik van gegevens. KIK-V zet in op duidelijkheid, afspraken en efficiëntie. Daarmee verbetert de uitwisseling van keteninformatie en de datakwaliteit en kunnen de administratieve lasten verminderen.
Het terugdringen van de administratieve lasten is van groot belang en er zijn veel initiatieven. Daarom zijn een heldere aanpak en overzicht noodzakelijk. Dan kan periodiek worden gekeken of de aanpak daadwerkelijk leidt tot het terugdringen van de administratieve lasten in de praktijk. Hiervoor wil de VGN twee sporen bewandelen:
Spoor 1: zorgen voor betere en minder wet- en regelgeving
Hieronder vallen alle activiteiten gericht op landelijke wet- en regelgeving. De aanpak bestaat uit via lobbyactiviteiten en diverse bestuurlijke trajecten die ervoor moeten zorgen dat wet- en regelgeving aansluiten bij de praktijk en niet leiden tot overbodige administratieve lasten.
Spoor 2: anders organiseren in de praktijk en vernieuwend verantwoorden
Hieronder vallen initiatieven waarbij in de praktijk wordt gekeken hoe de administratieve lasten op verschillende terreinen kunnen worden teruggedrongen. Dit wil de VGN doen op vier tot vijf thema’s met vijf deelnemende organisaties per thema.
Wisselwerking
Tussen de twee sporen zit een wisselwerking. Door te experimenteren in de praktijk kunnen suggesties worden gedaan voor aanpassing van landelijke wet- en regelgeving. En door aanpassingen in landelijke wet- en regelgeving kan het noodzakelijk zijn om hier eerst mee te experimenteren in de praktijk.