Boek over educatieve werkvormen voor mensen met een beperking
Al jaren lang had Suzanne Verheijden (projectleider Innovatie bij de ’s Heeren Loo Zorggroep en manager bij de Academie voor Zelfstandigheid) een idee in haar hoofd. Een praktisch handboek vol werkvormen om de zelfredzaamheid van mensen met een verstandelijke beperking te vergroten. Hiermee wil ze de aandacht vestigen op doorleren na je 18e voor mensen met een verstandelijke beperking. Na maanden van onderzoek, schrijven en een crowdfundingsactie was het op 15 januari zover. Het boek 'Ik wil een pizza die met de brommer komt!' werd feestelijk gepresenteerd.
Er wordt veel verwacht van mensen met een verstandelijke beperking en hun omgeving. Participeren, zoveel mogelijk zelf doen, leren, netwerken en opkomen voor jezelf. De doelgroep wil wel. Ze willen onafhankelijk en trots zijn en grootse dingen bereiken. Maar wat als je niet kunt lezen en schrijven terwijl veel bestaande leermaterialen een bepaalde mate van leesvaardigheid vragen?
Ook begeleiders en vrijwilligers willen het allerbeste voor hun cliënten, maar wat als je in je eentje een grote groep draait waarvan alle cliënten een andere leervraag en leerstijl hebben? Ouders hebben grote en kleine wensen voor hun zoon of dochter, maar zijn vaak op zoek naar materialen die niet kinderachtig zijn en hun kind opleidt tot wie hij of zij kan zijn.
Meer regieHet educatieve boek ‘Ik wil een pizza die met de brommer komt’ bevat 228 bladzijdes met driehonderd praktische werkvormen die bijdragen aan een grotere zelfredzaamheid, een hogere eigenwaarde en meer regie voor mensen met een beperking. De werkvormen zijn gebaseerd op vaardigheden die van belang zijn binnen wonen, werken en vrije tijd. Met een coachende werkwijze die uitgaat van de mogelijkheden en talenten in plaats van de beperkingen kan iedereen met dit praktische handboek direct samen aan de slag!
Het boek is te koop via de website: http://www.educatievewerkvormen.nl/