Philadelphia ondersteunt medewerkers met tijdschrift over incidenten in de zorg en wat we daarvan kunnen leren

In de gehandicaptenzorg komen medewerkers regelmatig voor dilemma’s te staan. Samen met de cliënten en verwanten wegen ze dagelijks risico’s af en maken ze inschattingen. Toch lopen zaken soms anders dan we willen, en wat dan? Om medewerkers bij dit proces te ondersteunen heeft Philadelphia Zorg een eenmalig tijdschrift uitgebracht: Phlink – een special over incidenten in de zorg en wat we daarvan kunnen leren.

hier heb ik het meest van

Zaterdag 23 november valt het bij zo’n 7.500 medewerkers, flexkrachten en stagiaires van de zorgorganisatie op de deurmat.


Innerlijke stem

Agnes Verhulst, directeur Medewerkersbelang: “Met dit tijdschrift willen we meerdere dingen bereiken. Allereerst willen we onze collega’s laten zien dat ze er niet alleen voor staan als het anders loopt dan we willen. Daarnaast vragen we ze moed te vinden als hun innerlijke stem zegt dat er iets niet pluis is; loop er niet omheen maar bespreek het met je collega’s. En gaat er onverhoopt toch iets mis, wees er open over, ga ermee aan de slag en leer! Want binnen Philadelphia, waar aan zo’n 8.600 mensen met een beperking zorg en ondersteuning wordt gegeven, zijn incidenten niet uit te sluiten. Hoe graag we dit ook willen. Het is een tijdschrift om van te leren, zodat we met elkaar de zorg en ondersteuning steeds beter maken.”


Openhartige verhalen en handvatten

In het tijdschrift staan veel openhartige verhalen:
•    Een locatiemanager over het ‘niet pluis’-gevoel: ‘Ik wou dat ik beter naar mijn onderbuikgevoel had geluisterd’
•    ‘Hier heb ik het meest van geleerd’ – Dit incident zullen zij nooit vergeten
•    Een open gesprek met verwanten en medewerkers: ‘Eigenlijk was die brand niet het echte incident’
•    Het verdwenen gebitje van Merel – Merel, een oudere dame met het syndroom van Down en dementie, heeft buik- en keelpijn. Of is er iets anders aan de hand?
•    Als fietsen niet meer veilig is – De licht verstandelijk beperkte Eline heeft een fietsongeluk gehad. Wat is er gebeurd en wat kunnen we daarvan leren?

Ook krijgen medewerkers handvatten met artikelen als:
•    Wanneer doe je wat?
•    Het Moedige Gesprek: acht tips om dat moedige gesprek tóch te voeren, hoe moeilijk het ook is
•    Van je collega’s moet je het hebben - ‘Het is belangrijk dat iemand zich gezien en gehoord voelt’


‘Ideale oplossing is er niet altijd’

Voor de mensen die ze ondersteunen is Philadelphia altijd op zoek naar nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden. Agnes Verhulst: “Daardoor kiezen we soms voor oplossingen die niet helemaal passen 'binnen de lijntjes’, maar waarvan cliënten wel gelukkiger worden. Dit kan en durven we, omdat we ons ‘collectieve vakmanschap’ goed op peil houden. Dit tijdschrift maakt hier onderdeel vanuit. Ons vakmanschap groeit en verandert elke dag mee met de veranderende wereld om ons heen. Het vak van een begeleider is namelijk een écht vak. Als alles loop zoals het behoort te gaan, lijkt het eenvoudig. Maar schijn bedriegt, want we moeten altijd scherp zijn, omdat van het een op ander moment de situatie 180 graden gedraaid kan zijn. En soms moeten we kiezen tussen twee kwaden omdat de ideale oplossing niet mogelijk is. De buitenwereld ziet dit vaak niet. Wij weten het wel: het is een moeilijk vak, maar wat is het ook een mooi vak!"

Deze pagina is een onderdeel van