Twee voorbeelden van effectieve zeggenschap bij Tragel

Een serie verhalen uit de praktijk van de Zeeuwse aanbieder Tragel, die de Stichting Arbeidsmarkt Gehandicaptenzorg (StAG) publiceerde, maakt duidelijk waar aandacht voor zeggenschap toe kan leiden. Hieronder een samenvatting van twee van die verhalen, over ‘coaching on the job’ en ‘gezond roosteren’.

Vijf getekende personen hebben een gesprek met elkaar en wisselen gedachten uit.

Coaching on the job

Op de locatie Brinkdreef werken zorgprofessionals met jongeren met een licht verstandelijke beperking in de leeftijdscategorie van 12 tot 18 jaar. Het team was lange tijd stabiel, totdat veranderingen in werktijden ervoor zorgden dat sommige mensen besloten te vertrekken. Andere collega’s waren toe aan een loopbaanstap. Dat zorgde ervoor dat het team van vaste medewerkers snel kleiner werd en dat er minder ervaring beschikbaar was. 

Door veel personeelswisselingen raakten teams instabiel. Daarom ging zorg coördinator Eliane aan de slag met coaching on the job. Dit draagt bij aan de professionele ontwikkeling van het team. “Om goede zorg te kunnen blijven bieden, was iets nieuws nodig”, vertelt ze. “Ik had het idee om te starten met coaching on the job. Ik kreeg steun van mijn zorgmanager en kon aan de slag.”

Nieuwe medewerkers bij Tragel zijn wel opgeleid en gediplomeerd, maar missen vaak specifieke ervaring. “Onze cliënten hebben heel veel bijkomende problematiek,” licht begeleider Ilvan toe. Hij wordt gecoached door Eliane en coacht op zijn beurt zijn team. 

Ilvan is een ervaren begeleider die al 12 jaar met jongeren met een licht verstandelijke beperking werkt. “Hoe zie je spanning? Hoe bouw je opvoeding op? Hoe stel je je eigen grenzen en hoe maak je die duidelijk? Ik kan prima alleen op de groep staan en mijn grenzen aangeven en die ook doorzetten. Maar de wat minder ervaren collega’s niet. Juist op deze punten helpt deze coaching.”

Eliane: “Het rooster is nu zo dat je ’s morgens alleen staat bij de opstart. Cliënten gaan dan naar school, stages of werk waarvan de aanvangstijden verschillen. In de avonddiensten werken voortaan altijd twee begeleiders. Als een cliënt een dag met spanningen heeft doorgemaakt, zie je in de avond meer cliënten met stress. Dat heeft een wederzijds effect. Dankzij de coaching slagen we er toch in om in het team stabiel te blijven.”

Gezond roosteren

Voorheen verzorgde een planner de roosters van het team van begeleider Dylana. Maar toen die een andere baan accepteerde, stelde haar zorgmanager voor een bureau in te schakelen om ‘gezond te kunnen roosteren’.  
“Ik vond het spannend, want ik heb nogal speciale eisen”, vertelt Dylana. “Ik was een beetje bang. Wat als mijn rooster niet kon worden aangepast? Dan moest ik stoppen met mijn leuke baan bij Tragel.”

In de zorg is het roosteren een soort sudoku voor gevorderden, is een veel gehoorde opvatting. Een goed werkrooster moet een balans zijn tussen de behoeften van medewerkers en cliënten, rekening houdend met de cao Gehandicaptenzorg en de Arbeidstijdenwet. Dylana heeft een extra uitdaging, omdat haar man in ploegendienst werkt en zij samen voor hun jonge kind willen zorgen.

“Toen Dylana’s roostervraag binnenkwam, herinner ik me dat we eerst moesten zien wat er mogelijk was,” aldus planner Marjon. “We besteden juist aandacht aan de wensen van medewerkers omdat we hen natuurlijk graag willen behouden.” Marjon en Dylana kwamen tot een manier van roosteren die zowel voor Dylana als het team werkte. Marjon: “Ik ontdekte na enige tijd een terugkerend patroon in het rooster van Dylana’s man. Zij geeft het rooster van haar man altijd drie maanden van tevoren door via de rooster-app.”

“Ik vind het een luxe en niet vanzelfsprekend,” zegt Dylana. “Bij aanvang leek het alsof mijn persoonlijke wensen op het rooster van het team zouden drukken, maar dat is uiteindelijk niet het geval gebleken. Nu kan ik werken op momenten dat mijn man thuis is, zonder dat dit ten koste gaat van het team of de zorgkwaliteit. 

De communicatie met het inleenbureau krijgt ook veel aandacht, ondervindt Marjon. “We vragen om bekende gezichten en ervaring met de doelgroep.” Intussen probeert het planbureau het lijntje met de vaste medewerkers kort te houden. “Er is elke week even contact met de zorgmanagers. Het planbureau zit centraal op het terrein van Tragel en we sluiten aan bij vergaderingen.”

Zowel Dylana als Marjon zijn zeer tevreden over de samenwerking. Het is goed dat wij dat de medewerkers meer zeggenschap hebben gekregen over het rooster,” vindt Dylana. “Ik vind het vooral goed dat hiermee gewoontepatronen worden doorbroken,” vult Marjon aan. “Dit past helpt echt bij het voorkomen van van te vroegtijdige uitstroom.”

Meer informatie

Alle volledige verhalen die over de praktijk bij Tragel zijn geschreven staan op de website van de StAG