Meer grip op mensen met niet-aangeboren hersenletsel
Het Kennisplein Gehandicaptensector lanceert op 8 februari de digitale lesbrief NAH: oorzaken, gevolgen, signalen en zorg. De lesbrief is samengesteld door Windesheim Flevoland en wil de deskundigheid van studenten en professionals in sociale wijkteams vergroten op gebied van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). In korte tijd worden kennis en vaardigheden aangereikt, die direct in de praktijk kunnen worden toegepast.
Complex
In Nederland hebben ongeveer 650.000 mensen niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Het is een specifieke, complexe en behoorlijk onbekende doelgroep in onze maatschappij. De lesbrief NAH is een handig (digitaal) hulpmiddel die vragen beantwoordt als: Hoe signaleer je (gevolgen van) hersenletsel in een kort tijdsbestek en met beperkte informatie? Wat kun je doen als je zo’n vermoeden hebt, wat zijn dan vervolgstappen en waar kun je dan terecht? In korte tijd worden kennis en vaardigheden aangereikt, waarmee je de professional direct aan de slag kan. Zo worden deskundigheid en vaardigheden vergroot, waarmee de kwaliteit van zorg aan mensen met NAH kan worden verbeterd.
1e exemplaar
Op 8 februari overhandigt Kitty Jurrius, associate lector bij Windesheim Flevoland van de Onderzoekslijn NA(H) – zorg op maat van het lectoraat Klantenperspectief in ondersteuning en zorg, en auteur van de lesbrief, symbolisch het eerste exemplaar aan wijkwerker Alueskia Vyent
Kitty Jurrius: “Sinds de zorg bij de gemeente ligt, zijn er nieuwe zorgprofessionals die te maken krijgen met mensen met NAH. Bij hen is nog veel onbekendheid en daardoor handelingsverlegenheid in de omgang hiermee. De getroffenen zelf merkten dit ook. Er is vanuit deze groep en vanuit de wijkteams de behoefte aan meer kennis over NAH. Zij zijn dan ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van het lesprogramma.“
Kennis en praktische vaardigheden
De lesbrief geeft alle benodigde basisinformatie over NAH om in korte tijd kennis te verkrijgen over het ontstaan en de zichtbare en onzichtbare gevolgen van NAH. Er worden 7 signalen gegeven voor niet-aangeboren hersenletsel die wijkprofessionals kunnen oppikken. Ook is er een stappenplan voor als je hersenletsel vermoedt. Het stappenplan is een handig hulpmiddel om NAH bespreekbaar te maken. Daarnaast worden voorbeelden uit de praktijk gegeven, en tips en technieken om het gesprek te voeren.
Alueskia Vyent: “Met deze lesbrief kan ik de cliënt beter helpen, dat weet ik gewoon zeker, alles staat beknopt bij elkaar.”
Werkplaats NAH
De lesbrief is samengesteld door Windesheim Flevoland en voortgekomen uit de Werkplaats “De cliënt in zijn kracht – actieve ondersteuning van mensen met niet-aangeboren hersenletsel”. De werkplaats is verbonden aan de onderzoekslijn NA(H)-zorg op maat van het lectoraat Klantenperspectief in ondersteuning en zorg van Windesheim Flevoland, en mogelijk gemaakt door het Kennisplein Gehandicaptensector.