Leidinggevende heeft belangrijke rol in omgaan met stress door corona
In de gehandicaptenzorg worden verschillende initiatieven genomen om medewerkers te ondersteunen in het omgaan met de extra stress door de coronacrisis. Belangrijk is dat er aandacht is voor hun ervaringen, bij leidinggevenden en collega’s. In het augustusnummer van Markant komt de aanpak als thema aan de orde.
Laagdrempelig, zichtbaar en nabij
Volgens de VGN moet de ondersteuning van medewerkers laagdrempelig, zichtbaar en nabij zijn. Volgens Roel de Bruijn (bestuurder van Ons Tweede Thuis, houdt zich voor de VGN met dit onderwerp bezig) hebben leidinggevenden hierin een verantwoordelijkheid. ‘Medewerkers moeten zich gesteund voelen en durven praten’, zegt hij. ‘En dat betekent dat de leidinggevende voelt: ík moet iets doen.’
Luisterend oor helpt enorm
De VGN maakt momenteel een instructievideo voor leidinggevenden over het voeren van gesprekken met medewerkers die stressvolle situaties meemaken. Psycholoog Roderick Bender, die bij de video betrokken is, zegt hierover: ‘Een luisterend oor en een open houding helpen al enorm. Het is een kwestie van het wel serieus nemen, maar het niet te zwaar maken.’
Collega’s ook belangrijk
Jolanda Winters van BPSW, de beroepsvereniging van professionals in sociaal werk, wijst erop dat collega’s ook belangrijk zijn: ‘Met hen heb je geen afhankelijkheidsrelatie, zij voeren het beoordelingsgesprek niet met je. Tegelijkertijd kennen ze je wél.’ Dat er veel sprake is van stress, benadrukt Sandra de Wit van beroepsvereniging V&VN. ‘De stress kan ineens heel hoog zijn’, zegt zij en ze wijst ook op de gevolgen van het overlijden van cliënten. Indien nodig moeten medewerkers worden doorverwezen naar professionals, zeggen de geïnterviewden.
Programma Samen Sterk
Bij Daelzicht werd het programma Samen Sterk ontwikkeld, dat de verschillende vormen van ondersteuning combineert en uit drie stappen bestaat. OR-secretaris Ria Piper, legt uit: ‘Je zoekt in je team een maatje om mee te praten, dat stimuleren we vanuit de organisatie. Vervolgens is er in je team een aandachtsfunctionaris die net als je leidinggevende getraind is om signalen te herkennen en die met je praat, ook als je je niet zelf meldt. En ten slotte is er professionele hulp. Het is goed ingericht. We zijn nu voorbereid op een tweede golf.’
Informatie
Het hele artikel in Markant leest u hier. Of lees het hele augustusnummer. Daarin staat ook een interview met psychologe Fredrike Bannink over wat je zelf kunt doen in het omgaan met stress.