Een goede voorbereiding is het halve werk!

Stichting Zuidwester is er voor kwetsbare mensen. De organisatie ondersteunt cliënten bij het regie nemen op hun eigen leven. Denk hierbij aan wonen, dagbesteding, werk en individuele begeleiding en behandeling. Cliënten van Stichting Zuidwester hebben een geestelijke-, verstandelijke- en/of lichamelijke beperking. Hierdoor is een groot deel niet zelfredzaam. Om hen én de werknemers een zo veilig mogelijke omgeving te bieden, heeft de organisatie uitgebreide maatregelen genomen om de kans op een incident, calamiteit of crisis te beperken. Nitin Weezepoel werkt er als Crisiscoördinator.

Brandblussers, brandveiligheid

Goede voorbereiding

Als de zorgorganisatie toch met crisissituatie te maken krijgt, is een goede voorbereiding het halve werk. Hoe ziet deze crisisorganisatie eruit? Nitin: “We hebben diverse veiligheidsmiddelen, brandmeldinstallaties en oefenen via ontruimingsoefeningen. Daarnaast voeren we maandelijks een veiligheidsschouw uit op alle locaties. Hierbij controleren we of er veilig gebruik gemaakt wordt van apparatuur. En we checken de werking van de zelfsluitende deuren van brandcompartimenten. De medewerkers blijven getraind dankzij een jaarlijkse BHV-cursus op maat.”

Duidelijke taak- en rolverdeling

Tijdens een crisissituatie staan er deskundigen klaar om deze beheersbaar te krijgen. Er is hierbij een duidelijke taak- en rolverdeling. “Bij een crisis zijn verschillende functies betrokken, zoals een voorzitter, crisiscoördinator, liaison COPI en zorgmanager”, vertelt Nitin. “Daarnaast medewerkers van communicatie, secretariële ondersteuning en de facilitaire dienst. Het verloop van de crisis valt of staat met goede en duidelijke communicatie.”

Hulpmiddel: CrisisConnect app

“De functionarissen hebben vaak behoefte om direct te beschikken over contactgegevens van collega’s, nutsbedrijven, onderhoudsbedrijven, leveranciers of digitale plattegronden.” Hiervoor maken zij gebruik van de crisis app van CrisisConnect. Hierin is voor de stichting een eigen omgeving ingericht, waardoor medewerkers snel bij actuele informatie en contactgegevens kunnen. Maar ook bij de verantwoordelijkheden per functionaris, stappenplannen en denkkaarten. “Via de app kunnen zij ook berichten sturen om bijvoorbeeld extra hulp op te roepen. Alle betrokken medewerkers hebben de app op hun telefoon en tablet.”

Stichting Zuidwester heeft diverse locaties in het zuidwesten van het land: Zeeland, Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard en Rotterdam, Voorne-Putten en West-Brabant. De organisatie telt zo’n 1850 medewerkers, waarvan er 650 opgeleid zijn als BHV’er. Daarnaast zijn er 8 ploegleiders BHV, zij functioneren ook als crisiscoördinator en preventiemedewerker. 

Als u meer informatie wilt over de inrichting van de crisisorganisatie van Zuidwester, kunt u contact opnemen met Nitin Weezepoel, n.weezepoel@zuidwester.org

Wil je meer weten of heb je vragen of opmerkingen?

Neem contact op met Aart Bertijn
Telefoonnummer
Aart Bertijn

Deze pagina is een onderdeel van