Cliënten krijgen eigen regie bij Siza
Zowel cliënten als zorgorganisaties hebben baat bij een nieuwe vorm van ondersteuning waarin zorg in natura en eigen regie worden gecombineerd. Dat blijkt uit de eerste fase van ‘Regie in eigen hand’, een project van zorgorganisatie Siza en Per Saldo, de belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget.
‘Als ik vroeger wegging, kreeg ik allemaal vragen van de begeleiding’, zegt Henk Oonk, één van de cliënten van Siza die deelnemen aan het project. ‘Waar ga je heen, wat ga je doen, wanneer ben je terug, hoe was het? Daar houd ik niet van. Nu, met “eigen regie” kan ik gaan en staan waar ik wil.’ De begeleidster die hij zelf uitkoos is Karen Schuchard. ‘We zijn meer met elkaar verbonden’, zegt zij. ‘Ik stel hem al die vragen ook niet. Ik hoef het allemaal niet te weten. Het is zijn leven.’
Henk Oonk wordt samen met twee andere deelnemers aan het project geportretteerd in het juninummer van Markant. In een toelichting zegt Aline Saers, directeur van Per Saldo, dat ze het eigenlijk ‘van de zotte’ vindt dat mensen moeten kiezen tussen een persoonsgebonden budget en zorg die voor je wordt geregeld. ‘Ook cliënten die gebruik maken van reguliere zorg, zouden eigen regie moeten kunnen voeren.’
Tijden veranderen
Volgens onderzoeker Gabriëlle Verbeek, van Artemea, maken cliënten die deelnemen aan het project ‘een enorm groeiproces’ door: ‘Ze maken al jarenlang gebruik van zorg en waren in het begin echt onzeker. Het bleek een heel grote stap te zijn om los te komen van die afhankelijkheid, te formuleren wat ze wilden en hoe en vervolgens ook nog eens zelf mensen te vragen: wil jij mijn medewerker zijn?’
Maar niet alleen de cliënten leren ervan. ‘Het is een leerproces voor ons allemaal’, zegt Rob Hoogma, bestuurder van Siza. ‘Tijden veranderen, vragen veranderen, en dus veranderen wij ook. Niemand wil gedwongen afhankelijk zijn van zorg. Wij zijn er om mensen met een beperking te helpen hun eigen leven te leiden.’
Andere onderwerpen in dit nummer van Markant:
- Gert de Graaf: ‘Kinderen met Down leren meer in gewoon onderwijs’
- Hoogleraren stellen gezamenlijk onderzoeksprogramma op over participatie
- Hoe herken je een depressie bij ouderen met een verstandelijke beperking?
- Samen aan het werk met de Agressiewijzer