Slechtziende en blinde mensen weten kennisportaal van Visio steeds beter te vinden

Het Kennisportaal van Koninklijke Visio heeft in november voor het eerst meer dan 10.000 bezoekers in één maand verwelkomd. Een mooie mijlpaal voor dit platform voor zelfhulp voor slechtziende en blinde mensen dat sinds de livegang in 2017 al bijna 200.000 keer is bezocht.

Robbert van der Starre van Viso Kennisportaal
Robbert van der Starre - Viso Kennisportaal - helpdeskmedewerker van het Visio Kennisportaal

Wat is het Visio Kennisportaal?

Het Visio Kennisportaal biedt nuttige instructies en tips voor mensen met een visuele beperking en hun netwerk. Het staat er allemaal: van tips over het gebruik van computers, smartphones en andere ICT-hulpmiddelen tot onderwerpen over werk en studie, mobiliteit, persoonlijke verzorging en vrije tijd. Als gebruikers daarna nog vragen hebben, kunnen ze ook bellen met de helpdesk van het Visio Kennisportaal.

Top 5

Koninklijke Visio maakte een analyse van de meest gebruikte zelfhulponderwerpen. Daaruit kwam deze top 5:

Zo lang en zoveel mogelijk zelfstandig

Mark Lanting is manager preventie & selfcare bij Koninklijke Visio. Hij vertelt dat het doel van het platform is om mensen met een visuele beperking te ondersteunen bij alledaagse activiteiten: ‘Daarbij helpen wij hen om zo lang mogelijk zoveel mogelijk zelfstandig te kunnen doen. Maast praktische hulp zoeken veel mensen naar informatie over mentale ondersteuning. Dat zie je terug in het feit dat ‘anderen laten ervaren hoe het is om slecht te zien’ een van de meest geraadpleegde kennisitems is.’

Kleine dingen maken een groot verschil

Robbert van der Starre krijgt als helpdeskmedewerker van het Visio Kennisportaal heel diverse vragen binnen: ‘Van ondersteuning bij het installeren van de nieuwste iOS-update tot hoe je in contact kunt komen met andere mensen die slechtziend of blind zijn. Soms zijn het de kleine dingen waarmee je iemand op weg kunt helpen.’

Robbert is zelf blind. Daardoor kan hij zich goed inleven in de hulpvragen van de mensen. ‘Zelfs ik met mijn ervaring als begeleider en ICT-kennis denk nog weleens: hoe zit dat ook al weer? Dan is het heel mooi dat je zo'n platform hebt waar je op terug kan vallen. Ik leer nog iedere dag.’

Meer weten over hoe het Visio Kennisportaal gebruikt wordt? Lees dan het ervaringsverhaal van helpdeskmedewerker Robbert en fervent gebruiker Guido via visio.org/ervaringsverhaal-kennisportaal.

Van kennis- naar revalidatieportaal

Het Visio Kennisportaal is 6 jaar geleden opgericht om slechtziende en blinde mensen sneller en eenvoudiger te helpen. Dat moet ook wel, want naar verwachting zijn er in 2040 ruim 3 keer zo veel mensen met een visuele beperking dan nu.

Mark Lanting: ‘We zien een verschuiving van het delen van kennis naar het bieden van de juiste middelen om je eigen hulpvraag te beantwoorden. Hiermee verandert het platform van een kennisportaal in een revalidatieportaal. Daarmee hebben bezoekers zelf de regie over wanneer, waar en hoe zij hun hulpvraag beantwoorden. Dat kan via zelfstudie, het lezen van een artikel of het terugkijken van een webinar. Het mooie aan het portaal is dat het altijd bereikbaar is zonder of met minimale inzet van een zorgprofessional. Hiermee maken we zorg eenvoudig toegankelijk voor iedereen die dat nodig heeft.’

Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan zelf het portaal via kennisportaal.visio.org.

Over Koninklijke Visio

Bij Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, kan iedereen terecht met vragen over slechtziend of blind zijn. Visio biedt informatie en advies, maar ook verschillende vormen van onderzoek, begeleiding, revalidatie, onderwijs, arbeid en wonen. Deze diensten zijn ook voor mensen die naast een visuele een verstandelijke, lichamelijke of andere zintuiglijke beperking hebben. Persoonlijk en professioneel betrokkenen kunnen bij Visio terecht voor informatie en deskundigheidsbevordering. Lees meer over ons op visio.org.