Cliënten Frion maken zelf kwaliteitsrapport
Wat cliënten vinden van de zorg van Frion afgelopen jaar? Dat laten ze weten in het door cliënten van Frion zelfgemaakte kwaliteitsrapport. Elk jaar zijn zorgorganisaties verplicht zich te verantwoorden in een kwaliteitsrapport/ jaarverslag. Dit rapport is openbaar en Frion kiest er voor niet alleen te verantwoorden, maar ook te reflecteren en verbeteren. Frion maakt ook altijd een cliëntenversie. Deze keer is die versie voor het eerst volledig verzorgd door cliënten zelf compleet met illustraties en verhalen.
De Mediagroep aan het woord
De Mediagroep binnen Frion is een dagbestedingslocatie gericht op video, fotografie en verslaggeving. De cliënten van de Mediagroep bedenken, maken en creëren op ongedwongen en prettige wijze. Maandelijks brengt de Mediagroep een nieuwsmagazine uit. Een nieuwsflits: voor cliënten, door cliënten. Toen het idee ontstond om het kwaliteitsrapport vorm te geven, was de keus snel gemaakt. Samen met de begeleiders werden plannen gemaakt, voorbereidingen getroffen en interviews gepland. De Mediagroep had hierin de centrale rol. En het resultaat is er: het Frion kwaliteitsrapport 2020.
Cliënt Aïsame werkt bij de Mediagroep, en heeft zijn tijd geïnvesteerd in het maken van het rapport: “Ik vond het echt leuk om te doen. Het was net zoals het maken van onze eigen Nieuwsflits.”
Een bijzonder document
In het kwaliteitsrapport delen cliënten openhartig hun verhalen en ervaringen, met een levendig en bijzonder document als resultaat. Het kwaliteitsrapport bestaat uit veel foto’s en video’s, en is hiermee toegankelijker dan ooit. Het verscheen onder de passende titel ‘Samen gedaan’. Want niet alleen hebben de cliënten samen met de begeleiders een prachtig rapport neergezet. 2020 was een bijzonder jaar, waarin veel veranderde. Dit vroeg om nieuwe initiatieven, ideeën en flexibiliteit. En dat hebben de medewerkers van Frion laten zien: ze hebben het samen gedaan.
Eindelijk aan de slag
Toen de dagbesteding vorig jaar september weer open ging, stonden cliënten te popelen om weer aan de slag te gaan. Zo ook Aïsame: “Thuiszitten is niks voor mij. Niet voor lange tijd. Ik was heel blij dat ik weer bij de Mediagroep aan de slag kon gaan.” Op veilige wijze kregen de cliënten een stukje van hun dagelijks leven terug. En het kwaliteitsrapport werd gemaakt.
Het resultaat
Het kwaliteitsrapport is online te lezen en hier te vinden. Via deze pagina vind je de cliëntenversie en de reguliere. Met een achter-de-schermen-video aan het einde van het rapport stellen de makers zich voor. Naast de video’s, foto’s en verhalen, staat ook een kleurrijke infographic in het kwaliteitsrapport. Aïsame is de maker: “Het ontwerpen van de infographic vond ik het allerleukste om te doen. Ik heb zelf dit proces gecoördineerd, en samen met de begeleider bepaald wat erin kwam te staan.” Aisame werkt graag met het ontwerpprogramma Canva. Wat begon als een leuke bezigheid groeide uit tot een passie. “Anderhalf jaar geleden begon ik met het maken van fotocollages. Inmiddels maak ik infographics, visitekaartjes en meer”, vertelt hij vrolijk.
Over Frion
Zorgaanbieder Frion, zorg die je ziet, biedt in Noordwest-Overijssel professionele ondersteuning aan bijna 1.000 mensen met een verstandelijke beperking bij alle facetten van het leven en in elke levenswijze. Zij wonen, logeren of krijgen buitenschoolse opvang bij Frion. Ze krijgen begeleiding in eigen huis of in de klas, volgen dagbesteding en werken bij Frion. Achter hen staan 1.000 professionals. Frion is actief in Zwolle, Steenwijk, Zwartsluis en Hasselt.