Werkcentrum Gemiva-SVG Groep start pilot met Mobile Track

Judith doet de boodschappen, Saskia draait de spoelkeuken en Ronald is op derde verdieping de papieren handdoeken op de toiletten aan het bijvullen. De cliënten van werkcentrum Boslaan van de Gemiva-SVG Groep zijn van alle markten thuis. Maar als zij hulp nodig hebben van begeleiding is het vaak even zoeken waar zij zijn. En andersom, ook de begeleiding legt een aardige afstand af om cliënten bij te staan. Met het mobile track systeem is dit probleem opgelost. Het werkcentrum voert nu een pilot uit om te zien hoe deze vorm van domotica werkt in de praktijk.

"We kunnen cliënten volgen en coachen op afstand. Andersom kan de cliënt op afstand onze hulp vragen met één druk op een knop", vertelt Hélène Dronkert, locatiehoofd van het werkcentrum. "Het is een eenvoudig klein apparaatje dat je bij je kunt dragen tijdens het werk. Wij kunnen via een gps-signaal de drager volgen en via de computer zien waar degene zich bevindt. Via een pieper kun je contact hebben met elkaar."

Stortbui
Clienten kunnen wanneer zij hulp nodig hebben op een knop drukken die hen verbindt met de mobiele telefoon van de begeleiding. Dit systeem werkt zowel binnen het gebouw als buiten in het dorp. De Gemiva-SVG Groep is nog maar net gestart met de proef, maar de eerste ervaringen zijn positief.

Cliënte Judith vertelt: “Laatst stapte ik de winkel uit en er kwam net een enorme stortbui. Ik was een beetje laat en wist niet meer wat ik moest doen. Toen heb ik mijn begeleidster Mieke opgepiept en zij zei, dat ik gewoon mocht blijven wachten tot de bui over was en dan terug kon lopen. Het was fijn dat Mieke wist dat ik later kwam”.

De Gemiva-SVG Groep denkt dat het systeem mogelijkheden biedt om haar cliënten, mensen met een verstandelijke beperking, een lichamelijke handicap of niet-aangeboren hersenletsel, zelfstandiger taken uit te laten voeren, met een zekere veiligheid en coaching op afstand.

Deze pagina is een onderdeel van