Start masterclass 'Kennismanagement': juist nu
Om juist in deze transitietijd cliënten te geven waar ze recht op hebben is kennis nodig. Kennis om met minder middelen toch de juiste zorg te kunnen leveren. Het richten van kennisactiviteiten vanuit het belang van de organisatie en van de klant – kennisstrategie – is dan essentieel. Dat zei hoofddocent Jan Kingma bij de start van de negende editie van de VGN-masterclass 'Kennismanagement in de gehandicaptenzorg' op 9 oktober 2014.
De achttien deelnemers van deze editie zijn veelal adviseur of manager en werken bij organisaties als Bartimeus, Visio, Pluryn, Zozijn, Ons Tweede Thuis, Amerpoort, ‘s Heerenloo en SGL zorg. Ze werken tijdens de masterclass elk aan een eigen casus, bijvoorbeeld het versterken van de kennisinfrastructuur, het inrichten van het kenniscentrum, het verbeteren van het opleidingsbeleid en het richten van het kennisbeleid.
Het programmaDe tweedaagse waarmee deze masterclass startte, stond in het teken van het wat en waarom van kennismanagement, de gemeenschappelijke taal en leren werken met instrumenten voor kennismanagement. Daarnaast is er via kenniskaarten en een uitgebreide kennismaking de basis gelegd voor het leren van elkaar en het versterken van ieders netwerk.
In de vervolgdagen passen de deelnemers deze basisbagage toe op hun eigen casuïstiek. Ook verdiepen ze zich dan in onderwerpen als kenniscentra, kenniskringen en de kennisstrategie.
Deze masterclass wordt gegeven door Jan Kingma, Pieter Verhoeven en Annelies Kleijssen, die als adviseur kennismanagement werkzaam zijn bij DNV.