SDW start drie innovatieve proeven met digitale hulpmiddelen
De Brabantse gehandicaptenzorginstelling SDW onderzoekt nieuwe manieren van ondersteuning die bijdragen aan het vergroten van de zelfstandigheid van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. Dit doet SDW door drie proeven te starten met digitale hulpmiddelen: BlueCall Phone, het Beeldhorloge en SupportApps.
Mensen met een verstandelijke beperking willen meedoen aan de samenleving. Belangrijk element hierbij is dat zij zoveel mogelijk zélf bepalen hoe hun leven er uitziet. Digitale hulpmiddelen kunnen daarbij uitkomst bieden.
BlueCall Phone
Het eerste project is de BlueCall Phone met de functie BlueAssist. Mensen met een verstandelijke beperking krijgen een smartphone mee waarin ze samen met hun begeleider informatie hebben ingevoerd. BlueCall Phone helpt deze mensen onder meer bij de organisatie van hun dagelijks leven. Ze kunnen er eenvoudig mee bellen, er zit een fotofunctie op om makkelijk te communiceren en een agenda met herinneringen. Via de BlueAssist-functie kunnen ze ook hulp vragen aan mensen die ze tegenkomen. Op die manier zijn ze minder afhankelijk en kunnen ze in geval van nood toch nog een beroep doen op hulp. Vijf volwassen cliënten bij SDW testen BlueCall Phone en de BlueAssist-functie.
Beeldhorloge
Drie kinderen en twee volwassenen bij SDW testen in het tweede project het Beeldhorloge. Het Beeldhorloge is een nieuw hulpmiddel dat werkt als geheugensteuntje voor activiteiten en afspraken. Het geeft de cliënt meer zelfredzaamheid en structuur waardoor professionele begeleiders zich meer kunnen richten op de kwaliteit van de zorg. Uit eerder onderzoek is al gebleken dat het Beeldhorloge een positief effect heeft op de naleving van het dagprogramma van de cliënten.
Computeren voor mensen met een verstandelijke beperking
In het derde project wordt met pictogrammen het internet verkend, via SupportApps. De gebruiker heeft eenvoudig toegang tot sociale media, websites, agenda, muziek, persoonlijke informatie: alles aangepast aan de eigen mogelijkheden. De gebruiker wordt ondersteund door mantelzorgers en professionele ondersteuners.
Cliënten van SDW testen komende maanden de drie digitale hulpmiddelen. Of de projecten een succes zijn, hangt af van de bijdrage die de hulpmiddelen kunnen leveren aan de kwaliteit van leven van mensen met een verstandelijke beperking. Bij het bepalen van het succes wegen ook zwaar de voordelen die de hulpmiddelen opleveren voor de professional die verantwoordelijk is voor de dagelijkse toepassing. SDW verwacht de proeven eind 2012 af te ronden.