Scholing, gedrag en emoties van begeleiders gehandicaptenzorg onderzocht
Mensen met een verstandelijke beperking en forse gedragsproblemen lopen risico op beschadiging en uitsluiting door inadequate begeleiding. Begeleiders zelf lopen ook risico op verwonding, stress en burnout en hebben een baan die veel van hen vraagt. Wietske van Oorsouw deed daarom in opdracht van Amarant onderzoek naar de scholing, gedrag en emoties van begeleiders in de gehandicaptenzorg en verdedigde op 4 oktober 2013 aan de Radboud Universiteit haar proefschrift 'Considered care for complex clients'.
Naast hun basisopleiding, hebben begeleiders training in specialistische kennis en vaardigheden nodig. Een agressiemanagement training leidt bij begeleiders tot meer kennis en betere technieken om te kunnen omgaan met agressie. Een emotiemanagement training maakt begeleiders bewust van verschillende manieren waarop zij stress kunnen hanteren. Coaching helpt om persoonlijke vragen van begeleiders aan de orde te stellen, ook als er weerstand is om gecoacht te worden of als het coachingsdoel bij aanvang vaag is. Scholing in een klaslokaal kan het beste gecombineerd worden met coaching in de praktijk. Voor evaluatie van het effect van scholing vindt Van Oorsouw het raadzaam om cliënten zelf te vragen of hun begeleiding verbeterd is.