Samen voor de cliënt is samenwerken voor de cliënt
‘Hoe meer jullie vandaag bereiken, des te eerder wij begrijpen waar we aan toe zijn’, dit was de oproep van Caron Landzaat van de LFB in het openingsfilmpje aan de deelnemers van de bijeenkomst ‘Samen voor de cliënt’. Zo'n 200 communicatieprofessionals van zorgorganisaties en gemeenten uit het hele land kwamen op 18 november in Utrecht bijeen om te praten over cliëntencommunicatie. De bijeenkomst werd georganiseerd door de VNG, VGN, GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland en ActiZ en stond onder leiding van dagvoorzitter Eveline Brandt.
Nog maar zes weken te gaan en dan gaan veel zorgtaken over naar de gemeente. De rol van de communicatieadviseur is cruciaal voor de cliëntcommunicatie in deze laatste fase van de transities. Waar staan we nou precies? Hoe gaan we elkaar ondersteunen, versterken en ontmoeten, ook ná 1 januari? Spreken we elkaars taal? En wie is straks verantwoordelijk voor de communicatie naar de cliënt? Zomaar een greep uit de vragen van de aanwezigen.
Samenwerken
Een mogelijk antwoord op deze vragen kwam van de gemeente Zwolle. Anderhalf jaar geleden al richtte zij een communicatienetwerk op waarin zowel zorgorganisaties als de gemeente Zwolle vertegenwoordigd zijn. Samenwerken en helderheid over elkaars rollen en verantwoordelijkheden staan centraal in dit netwerk. In een presentatie lieten deelnemers uit dit netwerk, waaronder ook Frion en InteraktContour, zien hoe zij de communicatie voor de cliënten geregeld hebben. Een van de deelnemers uit de zaal liet weten: “wij zijn nu pas begonnen met een soortgelijke samenwerking. Goed om te zien waar het toe kan leiden.”
Verbinding zoeken
Dat er een grote honger is naar ontmoeting en informatie bleek uit de rondetafelgesprekken. Communicatieprofessionals van gemeenten en zorgaanbieders gingen per provincie met elkaar in gesprek om kennis en ervaringen uit te wisselen. Samenwerken en verbinding zoeken. Dat is de gedeelde conclusie van deze middag. Maar ook, zorg ervoor dat gemeenten en zorgaanbieders in elkaars kennisplatformen kunnen om beter kennis met elkaar te kunnen delen en elkaar te inspireren.
Meer informatie over praktijkvoorbeeld Zwolle?
Artikel Gemeente Zwolle en zorgaanbieders vormen samen communicatienetwerk
Website https://www.zwolle.nl/zorg-en-welzijn/verandering-sociaal-domein
(met daarin de Toolkit Communicatie Sociaal Domein en in Toolkit Communicatie de spreekkaarten van Frion)