Resultaten inventarisatie 'Technologie in gebruik'
Innovatie-impuls 2 (IIG-2) heeft professionals binnen de gehandicaptenzorg in 2023 gevraagd een vragenlijst in te vullen. De onderzoekers hebben, na een eerste analyse in december, de resultaten verder geanalyseerd en in kaart gebracht.
Zorgtechnologie draagt bij aan de zorg en ondersteuning van mensen met een beperking. Welke technologieën worden gebruikt? En waarvoor bieden ze een oplossing? Een groot aantal professionals in de gehandicaptenzorg heeft gereageerd op de oproep om de online vragenlijst ’Technologie in gebruik’ in te vullen. De vragenlijst is ingevuld door medewerkers van 69 verschillende zorgorganisaties die zorg en ondersteuning bieden aan mensen met een beperking. Hiervan zijn 60 organisaties lid van de VGN.
Overzicht van technologie die wordt ingezet in de gehandicaptenzorg
Professionals in de gehandicaptenzorg konden aangeven welke technologieën ze gebruiken binnen de volgende negen domeinen:
- Verbeteren van dagstructuur
- Stimulering, beweging, ontspanning en vermaak
- Verbeteren van slaap
- Beeldzorg (contact op afstand tussen zorgverlener en cliënt)
- Zorgoproep- en alarmeringssysteem
- Technologie voor nachtzorg
- Sensortechnologie
- Gebouwgebonden technologie die cliënten zelf kunnen bedienen
- Technologie ter ondersteuning van medewerkers
Zorgvragen als startpunt van inzet van technologie
De publicatie onder aan deze pagina geeft een overzicht van de technologieën die door 69 organisaties in de gehandicaptenzorg ingezet worden. Het toont aan dat deze organisaties technologie zien als een middel en onderdeel van het antwoord op zorgvraagstukken uit de praktijk. De zorgvraagstukken zijn leidend en bepalen in welk domein, bij hoeveel cliënten en op hoeveel locaties een bepaalde technologie ingezet wordt binnen de organisatie.
Stappen richting vanzelfsprekende inzet
Het feit dat er door organisaties op dit moment technologie ter ondersteuning van zorgvraagstukken wordt ingezet en dat organisaties nadenken over het opschalen van reeds ingezette technologie en nieuwe technologie aan het dienstenaanbod willen toevoegen, betekent dat er stappen gezet worden richting de vanzelfsprekende inzet van technologie indien dit passend is bij het zorgvraagstuk.
Ongeveer 60% van de organisaties heeft een dienst als een uitleenservice waarmee cliënten verschillende technologieën uit kunnen proberen. Zo worden cliënten ook meegenomen in de gedachtegang dat technologie een bijdrage kan leveren aan meer kwaliteit van leven, zelfredzaamheid en eigen regie. Hetzelfde geldt voor zorgmedewerkers die op deze wijze kunnen bepalen of technologie de door hen gewenste effecten heeft en of het hen in stelt om persoonsgerichtere zorg te verlenen. Er worden tevens technologieën ingezet ter ondersteuning van medewerkers die het werk kunnen verlichten en bijdragen aan meer werkplezier.
Resultaten
De resultaten zijn bij elkaar gebracht in een rapportage. Met deze kennis kunnen we samen werken aan de vanzelfsprekende inzet van zorgtechnologie, wat kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking.
Innovatie-Impuls 2
Innovatie-impuls 2 is een programma van Vilans in samenwerking met Academy Het Dorp, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport als onderdeel van de Toekomstagenda: Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking. Meer informatie over de Innovatie-Impuls 2 is te vinden op de website van Kennisplein gehandicaptensector.