Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren in volle gang

Op welke wijze kunnen organisaties zeggenschap over arbeidstijden en roosteren zo laag mogelijk in de organisatie neerleggen? Wat hebben medewerkers nodig om eigen regie en verantwoordelijkheid te nemen? En hoe vind je de optimale match tussen de wensen en behoeften van cliënten en de wensen en mogelijkheden van medewerkers? Met deze en andere vraagstukken houdt het Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren zich bezig.

Hoe zat het ook alweer?

In de zomer van 2016 werd het Praktijknetwerk aangekondigd. Inmiddels zijn drie pilotorganisaties gestart met proefprojecten, waarbij ze experimenteren met een andere manier van werken. Ook onderdeel van het Praktijknetwerk zijn organisaties die niet actief aan de slag gaan, maar wel vanuit een klankbordrol kritisch meedenken met de pilotorganisaties. Dat doen ze tijdens klankbordbijeenkomsten en via een online community. Zo leren alle aangesloten organisaties van elkaar. De bedoeling is dat de uitkomsten van de pilots ook overdraagbaar zijn naar andere organisaties in de branche.

Op drie momenten (maart, mei/juni en na de zomer) delen we de bevindingen van het Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren. In dit eerste artikel een kennismaking met de deelnemende organisaties en hun aanpak.

Visio - Zelf roosters maken door te leren en te experimenteren

Bij Koninklijke Visio – Noord Holland, het expertisecentrum voor blinde en slechtziende mensen, spelen een aantal ontwikkelingen. Het centrale planbureau is gestopt en teams zijn zelf verantwoordelijk voor het maken van hun roosters. Bij deze verandering is het aspect cultuur onderbelicht gebleven, waardoor allerlei teams verschillende werkwijzen hebben. In het praktijknetwerk wil Koninklijke Visio dat teams van elkaar gaan leren door best practices te delen, te experimenteren en de dialoog aan te gaan.
Lees meer over de pilot bij Koninklijke Visio – Noord Holland

Zuidwester - Basisroosters met de cliëntvraag als uitgangspunt
Binnen de pilot onderzoekt Zuidwester uit Middelharnis of het mogelijk is medewerkers grotere arbeidscontracten (32 uur of meer) te bieden op basis van de cliëntvraag en het zorgplan. Daarbij maakt de organisatie gebruik van een methodiek die de cliëntvraag vertaalt naar 4-wekelijkse basisroosters voor medewerkers. Hierbij wordt rekening gehouden met benodigde kwaliteit en kwantiteit op de locatie vanuit directe, indirecte en organisatie-gebonden tijd. Zelfverantwoordelijke teams vormen de basis.
Lees meer over de pilot bij Zuidwester

Esdégé-Reigersdaal – Balans tussen de vraag van cliënten en mogelijkheden van medewerkers
De Noord-Hollandse zorgorganisatie Esdégé-Reigersdaal is bij het plannen en roosteren altijd op zoek naar de ideale balans tussen de vragen van cliënten en de mogelijkheden en beperkingen van medewerkers. Maar wat is de echte vraag van de cliënt? En wat zijn de individuele werkwensen en mogelijkheden van de medewerkers? In dit praktijknetwerk gaat Esdégé-Reigersdaal op zoek naar het antwoord op deze vragen en kijken welke overeenkomsten, verschillen, mogelijkheden en beperkingen er zijn. Twee teams (dagbesteding en wonen) gaan hiermee aan de slag, onder andere met werkvormen als creatief denken en flexibel associëren.
Lees meer over de pilot bij Esdégé-Reigersdaal

Meer weten?

Vragen over dit artikel of het Praktijknetwerk? Neem dan contact op met projectleider Michiel Hietkamp, M.Hietkamp@caop.nl.

Auteur: Andrea Hodzelmans

Deze pagina is een onderdeel van