Oplossingenlabs Zorg in Onderwijstijd 2024: De kracht van integraal werken (deel 2)

Het organiseren en financieren van zorg voor kinderen en jongeren met een complexe ondersteuningsbehoefte in het (speciaal) onderwijs is in de praktijk soms een uitdaging. Daarom worden in 2024 drie Oplossingenlabs gehouden over de organisatie van onderwijs en zorg voor kinderen met een zeer intensieve zorgvraag. Tijdens deze labs staat de kracht van het integraal werken centraal. Op 4 juni kwamen ruim 100 deelnemers naar het tweede Oplossingenlab om nieuwe inzichten op te doen en van elkaar te leren.

Deelnemers met elkaar in gesprek tijdens Oplossingenlab 4 juni
Deelnemers met elkaar in gesprek tijdens Oplossingenlab 4 juni

Hoe stel je integrale programma’s samen van onderwijs, zorg en jeugdhulp voor speciale onderwijsbehoeften? Welke keuzes maak je over de inhoud en organisatie? Hoe beïnvloedt dit de kwaliteit? En hoe betrek je ouders hierbij? Deze vragen stonden centraal tijdens de tweede Oplossingenlab. Ruim 100 deelnemers waaronder ouders, leerkrachten, hulpverleners, beleidsadviseurs en andere betrokkenen aanwezig luisterden naar een ervaringsverhaal van een vader en twee voorbeelden uit Zuid-Limburg en Drenthe. Zij toonden de deelnemers de voordelen en afwegingen van het gezamenlijk vormgeven van integrale programma’s.

Zorg in onderwijstijd: één vast gezicht in de klas en minder prikkels

Zo vertelt René over zijn 14-jarige zoon Sem die door een genetische afwijking een aantal beperkingen heeft. Daarom zit Sem in een zorggroep van De Groote Aard, een school voor speciaal onderwijs in Eersel. Zowel Sem als zijn ouders ervaren inmiddels de voordelen van zorg in onderwijstijd. René: "We hebben nu fulltime iemand die er altijd is. Dat zorgt voor minder verstoringen in de klas en uiteindelijk ook voor betere zorg." Minder verstoringen in de klas betekent voor Sem minder prikkels. En minder prikkels is een rustigere Sem. Daardoor zit hij weer beter in het leertraject. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Het hele verhaal van René lees je hier. 

Drentse gemeenten werken aan dekkend netwerk onderwijs zorg

Ramona van der Velde werkt voor het Samenwerkingsverband primair onderwijs 22-02 in de Drentse gemeenten Emmen en Borger Odoorn aan een dekkend netwerk voor onderwijs en zorg.  Het Domein Overstijgend Analyseteam (DOA) speelt daarin een centrale rol. Het DOA is beschikbaar op het moment dat de school of jeugdhulpaanbieder vastloopt met een kind en geconstateerd wordt dat er domein overstijgend meegedacht moet worden’, legt Ramona uit. Professionals van alle organisaties die contact hebben met kinderen en hun ouders kunnen een bespreking in het DOA aanvragen. Het uitgangspunt is dat geen kind tussen wal en schip mag vallen. Het hele verhaal lees je hier. 

Revalidatie, onderwijs en jeugdzorg samen

Susanne van der Aa werkt bij Adelante, een revalidatiezorginstelling in Zuid-Limburg en is de spil in de integrale samenwerking tussen school, revalidatie en (jeugd)zorg. Zij is speciaal aangesteld voor het organiseren van zorg in onderwijstijd of, zoals het in de regio bekend staat, een Doelgroepenarrangement Jeugd. Dit houdt in dat de gemeenten jeugdzorg op school collectief bekostigen. Meer hierover lees je hier.

In het online magazine: De kracht van integraal werken kun je de opbrengsten van alle bijeenkomsten in 2024 nalezen. Het magazine is gevuld met ervaringsverhalen, praktijkvoorbeelden en beleidsontwikkelingen. 

Elkaar ook digitaal ontmoeten? 

Wil je collega-professionals uit het onderwijs- en jeugdzorgveld online ontmoeten? Digitaal ervaringen delen en direct advies van anderen ontvangen? Toegang krijgen tot nuttige documenten, hulpmiddelen en best practices om tot nieuwe ideeën en oplossingen te komen? Die mogelijkheid is er vanaf nu. Word lid van de nieuwe online community via Zorg in Onderwijs Inzicht
 

Save the Date: 5 november de laatste Oplossingenlab

Op 5 november (13-16.30 uur) is in Utrecht het derde en laatste Oplossingenlab van 2024 met als thema integraal inkopen. Zet de datum alvast in je agenda! In het najaar start de inschrijving.
 
Het NJi organiseeert de Oplossingenlabs samen met de VGN, VNG en de Sectorraad GO  in samenwerking met de zorgarrangeurs van de onderwijsconsulenten. Op 5 november is het volgende lab. 
 

Wil je meer weten of heb je vragen of opmerkingen?

Neem contact op met Maartje van der Rijt
Telefoonnummer
06-13204365
Maartje van der Rijt

Deze pagina is een onderdeel van