Op bezoek bij de brancheopleiding Groen in Soest
Op een geweldige locatie, tegenover paleis Soestdijk volgen cliënten van zorgorganisaties Amerpoort en Sherpa (VGU) de brancheopleiding groen. Theorieles krijgen in de ruimtes bij de vroegere paardenstallen en praktijk leren in de prachtige tuinen van paleis Soesdijk, wie wil dat nu niet? Vanuit de Academie voor Zelfstandigheid keken we een dagje mee bij deze opleiding.
Warm onthaal
’s Morgens worden we vriendelijk ontvangen door trainers Jeroen Uitham en Fons van der Voort, maar natuurlijk ook door de aanwezige studenten. Meteen worden we meegenomen voor een rondje door de ruimtes. Wilco, een student, heeft net de kast in het leslokaal aangepakt en hier hangt nu al het lesmateriaal overzichtelijk aan de muur. “Op deze manier kan iedereen netjes een bezem of hark pakken en houden we de kast nestjes. Kijk ik heb ook stickers geplakt waar alles teruggehangen moet worden”.
Hoe leren de studenten
Na een kop koffie starten ze in Soest de lesdag klassikaal, wat hebben ze vorige week geleerd en wat gaan ze vandaag leren? Samen maken zij afspraken wie wat gaat doen. Iedereen leert op zijn of haar eigen tempo, dus samen bekijken ze wie bij welke opdracht is. Ga je de e-learning samen of met een groepje doorlopen? Zijn er nog mensen die behoefte hebben aan een stukje herhaling en wie wil aan zijn portfolio werken? Iedereen gaat aan de slag. Wie door de e-learning is geeft een seintje aan trainer Jeroen of Fons zodat zij de opdrachten, passend bij het betreffende hoofdstuk, nog even kunnen toelichten. Daarna gaan ze door naar het praktijkgedeelte, het zijn studenten die werken in het groen, oftewel ze willen graag naar buiten. Daar gaan zij meteen de zojuist geleerde e-learning in de praktijk toepassen. Fons: “En dat is nu juist meteen de mooie link, want dan beklijft het ook echt. Eerst de e-learning, dan de praktijk en daarna weer klassikaal terugkomen om een verslag van het praktijkgedeelte te maken. Bij ons presenteert iedere student hetgeen wat hij of zij vandaag heeft geleerd en daarna sluiten we gezamenlijk de dag af.”
Eigen draai
De trainers zijn zeer bevlogen en vak-deskundig. Met veel passie weten zij de opleiding te verbinden aan de praktijk. Maar dit doen zij vooral door goed te luisteren naar hun studenten! In het begin zijn zij van start gegaan met een hele dag in het leslokaal. Dit bleek voor de studenten te lang en dat gaven de studenten ook aan. Zij wilde graag meer afwisseling tussen buiten en binnen in het leslokaal. En dus hebben Jeroen en Fons de lesdag aangepast waardoor het leren is vorm gegeven zoals bedoeld. Een les wordt nu nadrukkelijk verbonden met een opdracht in de praktijk. De trainers kijken hierbij goed naar de verschillen in niveau en talenten door bijvoorbeeld in kleine groepjes te werken. Daarnaast is ook één van de werkbegeleiders aanwezig en ook hij pakt een rol in het begeleiden van studenten bij de opdrachten. Door deze draai te geven aan de dagindeling is voor iedere student de opleiding met plezier te volgen. Wat resulteert in een groep leuke en enthousiaste studenten die er echt voor gaan.
Tekst gaat door onder de foto.
Wat vinden de studenten
Natuurlijk vroegen we de studenten wat zij van de opleiding vinden. Edwin: “Ik was echt verrast dat ze ons deze opleiding aanboden, je leert hier zoveel van, vooral hoe je moet samenwerken. ’s Morgens eerst met de laptop en daarna de opdrachten in de praktijk doen, echt heel erg fijn. Soms heb ik voor de e-learnings meer tijd nodig, die vind ik soms wat lastig maar dan kom ik er wel uit.” Ilva: “Ik heb een jobcoach en die bood het aan of ik daar enthousiast voor was. Ik kon ook leren en werken hier. Ik vond het ook wel weer spannend, wist niet wat me te wachten stond. Maar ik vind het zo leuk en vooral ook dat ze echt naar ons luisteren. Eerst gingen we heel veel zitten en heel veel praten, dat werd teveel zitten. Dus zeiden we dat we graag meer praktijkdingen doen en dat doen we nu, zo lekker, lekker actie!”. Helmert: “Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren. De opdracht in de praktijk zijn heel leerzaam. En zijn de e-learnings soms wat lastig en kom ik er niet uit, dan vraag ik Jeroen of Fons en dan helpen zij mij.” Alfred: “Ik werk hier al bijna een jaar. Heel leuk dat ik nu ook kan leren voor een diploma. Soms heb ik wat moeite om mij te concentreren maar dan ga ik lekker apart zitten. Dat kan hier gewoon.” Wilco: “Oh dat doe ik ook! Als het te lawaaierig is ga ik ook apart zitten. Want ja je start met de opleiding en dan is het een beetje drijfzand en nu met deze aanpak is het echt zoveel beter. En klassikaal weer terugkoppelen is erg fijn. Als ik ooit de “wijde wereld inga” heb ik toch mooi een diploma. Want ja ik wil graag ooit een betaalde baan!”
Wat vinden de trainers
Fons: “Er zit een mooie opbouw in de e-learnings, je begint met werknemersvaardigheden en met het maken van afspraken, deze komt natuurlijk elke week weer terug. Je start de dag immers met afspraken maken. Ook de voorleesfunctie werkt heel goed, we hebben één student met dyslexie en hij kan de e-learnings via de voorleesfunctie goed volgen.” Jeroen: “het reflecterend vermogen van de studenten is zo geweldig om te zien en ervaren. Zij leren iets en zij kijken terug op hun eigen ervaringen, welke keuzes hebben ze gemaakt en welke vaardigheden hebben zij ingezet? En daar pakken wij als trainers dan weer een volgende lesdag op terug. En ja dan blijft het hangen.”
Meer informatie
De brancheopleidingen lenen zich bij uitstek om gezamenlijk op te zetten. Door regionaal samen te werken wordt het potentieel aan kandidaten voor de opleiding vergroot en kunnen er voldoende kandidaten gevonden worden voor de opleiding. Er zijn meerder samenwerkingen in de provincie/regio. Heeft u vragen over de regio Utrecht dan kunt u mailen naar: brancheopleidingen@vgu.nl. Zie voor meer informatie ook de samenwerking pagina.