Nieuwe visualisatie brengt informatiestromen van en naar zorgaanbieders in de langdurige zorg in kaart

Het zorglandschap is complex. Gegevens stromen continu van zorgaanbieders naar cliënten, financiers, en toezichthouders – en weer terug. Het resultaat? Een wirwar van gegevensuitwisselingen, die soms onnodig ingewikkeld of zelfs inefficiënt kan zijn. In opdracht van IZO zijn de informatiestromen in de langdurige zorg nu in kaart gebracht.

afbeelding digitaal plaatsingsbesluit
afbeelding van digitale berichtenstroom

In de bijeenkomst van Platform IZO op 15 november 2024 presenteerden de samenstellers het resultaat tot dan toe: een actuele visualisatie van de informatiestromen in de langdurige zorg. De visualisatie brengt in kaart hoe data in de langdurige zorg over en weer gaan via de zorgaanbieders.

Wat de visualisatie laat zien

Het resultaat brengt in grote lijnen maar ook in detail in kaart hoe informatie stroomt tussen zorgaanbieders en andere partijen in sectoren als de VVT, ggz, gehandicaptenzorg en wijkverpleging. Daarbij zijn informatiestromen onderverdeeld in categorieën zoals zorg, financiën, medewerkers en verantwoording. Per stroom is aangegeven hoe vaak deze plaatsvindt – dagelijks, maandelijks, ad hoc – en via welke methode: e-mail, portaal, post of geautomatiseerd.

Kansen en uitdagingen

De visualisatie blijkt de behoefte aan overzicht in de complexe gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders in te vullen. Het biedt de kans om te achterhalen waar welke gegevens worden hergebruikt. Meteen popt daarmee een uitdaging op, want welke businesscases voor het netwerkperspectief kunnen we nu uit dit overzicht halen? De kracht van de visualisatie zit ‘m in eerste instantie vooral in de hulp bij die ontrafeling. Daarmee worden snelle verbeterpunten zichtbaar om echt impact te maken.

Een voorbeeld van een informatiestroom

Als we inzoomen op de visualisatie zien we tientallen informatiestromen, bijvoorbeeld de stroom die ‘medische dossiers ophalen’ heet. Daarin gaat cliëntinformatie van verpleeg- en verzorgingstehuizen naar de huisarts. De kenmerken staan aangegeven: het is een semigestructureerde gegevensuitwisseling via portalen en apps, vaak ad hoc. Maar niet alle gegevens worden meervoudig gebruikt, en ook de naamgeving kan variëren. Zo heten de dossiers in de gehandicaptenzorg ‘zorgplannen’, terwijl andere sectoren het weer anders betitelen. Dit soort inzichten kan partijen helpen om te bepalen hoe ze gegevensstromen eenvoudiger en efficiënter kunnen maken.

In de IZO-schatkist

In de afgelopen twee maanden heeft Capgemini Invent onder andere met de feedback uit het Kennisplatform toegewerkt naar een publicabele versie. Die maakt nu deel uit van de IZO-schatkist met ‘juweeltjes’: hulpmiddelen om het netwerkperspectief te realiseren. Zorgaanbieders kunnen onderzoeken welke stromen tijdrovend of inefficiënt zijn en prioriteren welke processen als eerste geoptimaliseerd kunnen worden. De visualisatie is daarom bewerkbaar: als er nieuwe informatiestromen komen of informatiestromen komen te vervallen, kan de plaat aangepast worden door IZO. Zo groeit het overzicht mee met nieuwe inzichten van zorgaanbieders.

Wil je meer weten of heb je vragen of opmerkingen?

Neem contact op met Han Huizinga
Telefoonnummer
06-13197186
Han Huizinga

Deze pagina is een onderdeel van