Kwaliteitverbeteringen delen binnen en buiten sector

Het Beeldhorloge van Talant, de winnaar van de Jenneke van Veen-Verbeterprijs 2012, stond afgelopen vrijdag volop in de belangstelling tijdens de feestelijke uitreikingsbijeenkomst van de prijs. Ook de Buzz Buddy van Cavent en de KEN MIJ-methodiek van Abrona, de twee andere genomineerde kwaliteitverbeteringen, kregen ruime aandacht. Belangrijke vraag: wat moeten we doen om deze en andere innovaties te verspreiden binnen en buiten de gehandicaptensector?

Uiteraard was de uitreikingsbijeenkomst één van de manieren om het verhaal te vertellen van innovaties in de zorgsector. Maar hoe moet het verder?

Hoe nu verder

Een deel van de aandachtspunten die voorbij kwamen om kwaliteitsverbeteringen onder de aandacht van anderen te brengen.

  • Vertel overal je verhaal, dat met dit product cliënten zelfstandiger kunnen worden of blijven.
  • Toon het product aan branchegenoten, vakgenoten, belangenverenigingen zorgverzekeraars maar ook aan de medewerkers.
  • Vergeet daarbij vooral niet de cliënten en hun verwanten. Doe het samen met hen.
  • Deel innovaties op kennispleinen.
  • Koppel deze drie innovaties aan elkaar.
  • Vraag je af of het product juist wel of juist niet in een verzekeringspakket hoort te komen.
  • Motiveer je medewerkers. Er moet een verandering in relatie naar de cliënt ontstaan. Medewerkers moeten de drive hebben om het allerbeste te willen voor hun cliënten.
  • In opleidingen ruimte maken voor het kijken naar en het omgaan met innovaties. Jongeren hebben wellicht meer affiniteit met innovatieve projecten, maak daar gebruik van.
  • Het kost tijd, geld en geduld om te innoveren.
  • Het helpt als Raden van Bestuur en directies zich met innovaties bemoeien en ze bovenal stimuleren en faciliteren.
  • Je hebt veel pioniers nodig.

De winnaar en de twee andere genomineerden

Het Beeldhorloge is een digitaal hulpmiddel voor mensen die geen klok kunnen kijken of moeite hebben zich in de tijd te oriënteren. Het horloge werkt als geheugensteun voor activiteiten en afspraken. Het laat bijvoorbeeld een pictogram van een boterham zien om de drager van het Beeldhorloge te herinneren aan zijn lunchtijd. Hierdoor zijn de gebruikers van het horloge meer zelfredzaam en zelfstandig. Begeleiders kunnen zich bovendien meer richten op kwalitatieve zorgtaken. Dit product is niet alleen ontwikkeld voor de cliënten van Talant, het is ontwikkeld voor mensen met een beperking. Het Beeldhorloge is ook uitermate geschikt voor mensen met beginnende dementie.

De Buzz Buddy van Cavent is een apparaatje met GSM- en GPS-functie dat mensen ondersteunt bij het zelfstandig op pad gaan met het openbaar vervoer of op de fiets. Het vergroot de bewegingsvrijheid van de cliënten en is kostenbesparend doordat ze niet langer afhankelijk zijn van het taxivervoer.

Cliënten die niet of slecht aan kunnen geven wat ze zelf willen (eten, drinken, aanraken etc.), hebben baat bij het boekje en de poster KEN MIJ van Abrona. KEN MIJ is een (nu nog papieren) instrument waarin de wensen en keuzes van de betreffende cliënt opgenomen zijn. Dit middel is erg handig als er regelmatig wisselingen in begeleiders of bezoekers zijn.



Jenneke van Veen

Tot 2011 was Jenneke van Veen hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg van de IGZ en onder andere voorzitter van de stuurgroepen Kwaliteitskader in de VVT- en gehandicaptensector. Bij haar afscheid hebben VGN, ActiZ, Platform VG en LOC, als blijk van waardering voor haar inzet voor de kwaliteitsverbetering van de zorg, de Jenneke van Veen Verbeterprijs in het leven geroepen. De prijs wordt afwisselend in de sector verpleging, verzorging en thuiszorg en de gehandicaptenzorg uitgereikt. Volgend jaar is de VVT-sector aan de beurt.  

Alle kwaliteitverbeteringen die zich hebben aangemeld voor de Jenneke van Veen-Verbeterprijs 2012 vindt u in de Jenneke van Veen-Verbeterkrant.
 

Deze pagina is een onderdeel van