Koninklijke onderscheiding voor Carla Vlaskamp
De Groningse hoogleraar Carla Vlaskamp heeft vrijdag 10 oktober een Koninklijke onderscheiding ontvangen. De onderscheiding kreeg ze tijdens haar afscheid als hoogleraar orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vlaskamp is in binnen- en buitenland vooral bekend geworden door het naar genoemde opvoedingsprogramma voor mensen met zeer ernstige meervoudige beperkingen.
Carla Vlaskamp werkte sinds 1985 bij de afdeling orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen, sinds 1988 als hoogleraar - in eerste instantie vanuit de 's Heerenloo Zorggroep. Zij is een expert in de begeleiding van kinderen en jongeren met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Dankzij haar zijn compleet nieuwe inzichten ontstaan in de manier waarop met deze kinderen wordt omgegaan.
Tot in de jaren '70 bestond de zorg vooral uit medisch en verzorgend handelen bij deze kinderen met een zware beperking. In 1993 introduceerde Vlaskamp een totaal nieuw opvoedingsprogramma voor kinderen met ernstig meervoudige beperkingen. De pedagogische vaardigheden van begeleiders spelen daarin een grote rol. Het Vlaskamp-programma heeft de zorg voor ernstig meervoudig gehandicapten in binnen- en buitenland enorm veranderd.
Het Vlaskamp-opvoedingsprogramma gaat uit van de wetenschappelijk gefundeerde gedachte dat ook mensen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen perspectief in het leven hebben en daarbij kunnen worden geholpen. Vlaskamp heeft met haar baanbrekende onderzoek en programma een brug geslagen naar kinderen die in volledig isolement in zichzelf opgesloten zijn of waren: zij heeft ze een stukje bevrijd.
InternationaalVlaskamp wordt zowel landelijk als internationaal beschouwd als een van de meest deskundige wetenschappers op dit gebied en wordt dan ook veelvuldig gevraagd voor het begeleiden van of het beoordelen van promoties in binnen- en buitenland.
Wisselwerking met de praktijkIn 2009 was Vlaskamp mede-oprichter van het Research centre on profound and multiple disabilities aan de Groningse universiteit. Doel is het bundelen en uitdragen van wetenschappelijke kennis in wisselwerking met de praktijk. Het Research centre richt zich op twee doelgroepen: personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen en personen met aangeboren of verworven doofblindheid.
OudersVlaskamp was en is een enthousiast en gedegen docent voor de Groningse studenten orthopedagogiek. Een bijzondere plaats in Vlaskamps onderzoeksprogramma wordt ingenomen door onderzoek naar de positie en tevredenheid van ouders. De kennis die zij opdeed in het contact met ouders werkte sterk door in het wetenschappelijke en praktische onderzoek.