Hulplijn voor zorgvragen mensen met verstandelijke beperking
Huisartsen en specialisten uit het hele land kunnen sinds 1 maart met vragen over de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking bellen met een speciaal 0800-nummer. De hulplijn is ingesteld door Advisium, het expertisecentrum van ’s Heeren Loo, een organisatie voor ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking die vooral boven de grote rivieren actief is.
Vanaf 1 januari 2015 verdwijnen de zorgzwaartepakketten 1 en 2 en een gedeelte van pakket 3 uit de AWBZ. De cliënten met een verstandelijke beperking die voorheen onder die zorgzwaarte vielen, vallen dan onder de Wmo, gaan ‘zelfstandig’ wonen en gebruikmaken van de reguliere zorg in de wijk, licht Advisium-directeur Gijs Bierens toe. ‘Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaak te maken met specifieke gezondheidsproblemen waar huisartsen en specialisten in het ziekenhuis veel vragen over hebben. Huisartsen in de wijk staan daarom niet altijd te springen om de medische zorg voor hen zomaar op te pakken.’
Het doel van de landelijke vraagbaakfunctie is volgens Bierens om zorgverleners op een laagdrempelige manier te ondersteunen en deskundigheid ‘dichtbij de eerstelijnszorg te brengen’. Artsen kunnen bellen met de lijn, maar ook mantelzorgers, vrijwilligers, wijkzorg, wijkteams, gemeentemedewerkers, het consultatiebureau, et cetera. Bierens: ‘Huisartsen of specialisten die bellen met de vraagbaak worden binnen vijf minuten in contact gebracht met een arts voor verstandelijk gehandicapten (AVG). Deze adviseert over de behandeling of bijvoorbeeld of er moet worden doorverwezen. De AVG kan ook helpen met het doorverwijzen naar een AVG-poli.’
De landelijke vraagbaakfunctie verstandelijk beperking is bereikbaar via 0800-35 55 555.