HELP-T wint Actiz-VGN-WDTM innovatieprijs 2024
Een manier om meer naar elkaar om te kijken en kwetsbare mensen en zorgverleners te ondersteunen.’ Dat was de hoofdreden voor de jury om de draagbare badge van HELP-T afgelopen donderdag tot winnaar uit te roepen van de ActiZ-VGN-WDTM Innovatieprijs 2024. ‘De doorslag gaf dat HELP-T echt benadrukt met welke uitdagingen we te maken hebben in een vergrijzende samenleving. We moeten elkaar gaan helpen en meer naar elkaar omkijken, dat hebben we nodig in deze tijd’, aldus jurylid Sjim Romme.
De pitchcompetitie is een initiatief van brancheverenigingen ActiZ, VGN en WDTM waarin zij zoeken naar innovatieve ideeën om de langdurige zorg verder te innoveren. Die innovatie vindt nu al plaats, maar het mag altijd sneller en op grotere schaal. De Innovatieprijs helpt daarbij. Vier startups kregen de kans om op de mainstage van de Zorg & ICT beurs hun innovatieve ideeën voor de langdurige zorg in 5 minuten te presenteren. Een deskundige jury, bestaande uit vertegenwoordigers uit de zorg, de financiële wereld en het bedrijfsleven, beoordeelde de pitches met HELP-T als uiteindelijke winnaar. Als beloning voor hun innovatie ontvangt het HELP-T-team drie maanden begeleiding van een professioneel team van innovators en experts.
Veiligheid, mobiliteit en zelfredzaamheid
Stel je eens voor dat mensen weer omkijken naar elkaar. Sociale innovatie HELP-T.' Zo begon Jeroen Franssen, oprichter van HELP-T, zijn krachtige pitch waarin de naam van zijn startup direct duidelijk werd. HELP-T startte 8 jaar geleden met dit project op verzoek van Alzheimer Nederland. De badge zorgt ervoor dat, bij een calamiteit, passanten, hulpverleners en zorg professionals direct actie kunnen ondernemen. Door op de HELP-T logo-badge te tikken of de QR te scannen met een mobiele telefoon, biedt het directe toegang tot naam, geboortedatum, noodzakelijke medische informatie, instructies hoe te handelen, navigatie naar de woonlocatie en beltoetsen van contactpersonen of de zorgorganisatie. Daarmee verbetert het de veiligheid, mobiliteit en zelfredzaamheid van kwetsbare gebruikers, ondersteunt het hulpverleners en zorgorganisaties bij calamiteiten en ontlast het naasten en zorgprofessionals.
‘Stel je eens voor dat mensen weer omkijken naar elkaar.’
Waardering
De jury is eveneens enthousiast over de drie andere finalisten, maar HELP-T springt er net bovenuit. 'Het was erg moeilijk om een keuze te maken tussen vier hele verschillende innovaties. Maar uiteindelijk denken we dat HELP-T het beste past bij de vraagstukken die spelen in de ouderenzorg en samenleving', zegt Romme vlak na de prijsuitreiking.
Jeroen Franssen is erg blij met de erkenning en vond het een prijs op zich om op het hoofdpodium van de Zorg & ICT beurs te staan: 'We hadden echt niet verwacht dat we de innovatieprijs zouden winnen dus daarom zijn we extra blij. Het winnen van de prijs biedt nog meer kansen om met de juiste partijen in gesprek te raken en HELP-T op te schalen.’
Andere genomineerden
Het was een close-call dit jaar. De andere drie finalisten, Micro-Cosmos, Linksight en Walk the ParQ, kregen een mooie kans om hun innovatie op het podium te pitchen voor een publiek van experts en bezoekers. Ook waren er dit jaar twee runners-up van de Innovatieprijs: Kuura en Doba. Zij hadden de pitchfinale net niet gehaald, maar mochten tijdens het juryberaad een presentatie geven.
Dit artikel is ook verschenen op de website van Actiz.