Deze mediamakers zijn genomineerd voor de Special Media Awards
De genomineerden voor de Special Media Awards zijn bekend. Uit een recordaantal inzendingen heeft de vakjury 30 mediamakers geselecteerd in 10 categorieën. Zij laten met hun bijdrage zien hoe je (sociale) media op een positieve manier kunt inzetten. De uitreiking van de Special Media Awards is op donderdag 10 november tijdens de Week van de Mediawijsheid.
Prachtige inzendingen
Veel mensen maken zelf media. Dit is vanzelfsprekend geworden. Een TikTok, videoclip, podcast of een vlog. Ook mensen met een verstandelijke beperking zijn actieve mediamakers en hebben leuke accounts op sociale media. Van 9 september t/m 9 oktober konden zij hun werk inzenden. Elk jaar groeit het aantal aanmeldingen, dus het was geen gemakkelijke keuze. Uiteindelijk werden uit maar liefst 171 inzendingen de 30 genomineerden gekozen en ingedeeld in 10 categorieën. Bekijk hier het overzicht.
De genomineerden komen uit Zeist, Ede 2x, Amersfoort, Ermelo, Landgraaf, Zoetermeer, Velserbroek, Apeldoorn 3x, Zwolle 2x, Tilburg, Losser, Uden, Beringe, Eibergen, Maastricht, Zwolle 3x, Hengelo, Leiden, Schijndel, Zierikzee, Delft, Baarn, Haarlem en Franeker.
Alle deelnemers kregen een mail of zij wel of niet genomineerd zijn. De genomineerden krijgen een mediatraining om zich voor te bereiden op de award-uitreiking en de aandacht van pers en media.
De vakjury van de Special Media Awards 2022 bestaat uit:
- Maarten Steendam – Talpa
- Karim Amghar - WIJWIJS/NTR
- Sanne en Erik Jan - Tik Tok team Plagiaat
- Sander Pat – YouTuber, vlogger, radio-dj en ervaringsdeskundige
- Kirsten Jassies – Instagram-specialist
- Carolien Borgers - radiomaker en podcastmaker
Jurylid Karim Amghar: "Gelijke kansen is voor mij een zeer belangrijk thema. Iedereen verdient een gelijke kans. Helaas is onze samenleving daar (nog) niet op ingericht. Door dit soort initiatieven zorgen we voor een inclusievere samenleving waarbij mediamakers met een verstandelijke beperking meer gezien en gehoord worden".
Op het YouTube kanaal van de Special Media Awards stellen de juryleden zich voor. Klik hier om een kijkje te nemen.
Uitreiking
De winnaars worden bekendgemaakt op donderdag 10 november tijdens een besloten event in Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum. Het feestelijke event is die avond vanaf 18.30u ook live te volgen via de speciale uitzending op YouTube. Meer informatie is te vinden op www.special-media-awards.nl.
De uitreiking van de Special Media Awards wordt georganiseerd door Amerpoort samen met ervaringsdeskundigen en organisaties. Inmiddels werken meer dan 53 organisaties uit de gehandicaptenzorg en (online) media aan de organisatie van dit unieke, feestelijke evenement. Amerpoort vindt het erg belangrijk dat mensen met een verstandelijke beperking ook digitaal kunnen meedoen. De zorgorganisatie organiseerde in 2018 voor het eerst een landelijk evenement en wil hiermee op een positieve manier bijdragen aan een leuk online leven.
Presentatie
Irene Moors en Kevin van den Berg presenteren het feestelijke programma bij Beeld en Geluid in Hilversum. De presentatie op de rode loper wordt verzorgd door Co Hases.
Irene Moors: ‘Mediamakers met een beperking lijken wel extra gemotiveerd om zichzelf te bewijzen. Ik was overdonderd door de kwaliteit, het vakmanschap en het enthousiasme wat ik terugzag bij de inzendingen voor de Special Media Awards het afgelopen jaar. Er waren terechte winnaars maar ook geweldige verliezers. Die zagen het als een uitdaging om nog beter hun best te doen om kans te maken bij de volgende editie. Dat belooft wat. 'De Special Media Awards’ een superinitiatief, een geweldige erkenning voor echte media toppers’.
Samenwerking met de mediawereld
Naast samenwerking met partners uit de gehandicaptenzorg, werkt Amerpoort voor de organisatie van de Special Media Awards samen met partners als Netwerk Mediawijsheid, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Regionale Publieke Omroep, NEP, SBS6, TikTok, MediaLab, Kijkwijzer en Beeld en Geluid. .
Week van de Mediawijsheid
De Special Media Awards worden uitgereikt tijdens de Week van de Mediawijsheid (4 t/m 11 november 2022). Het thema is 'Like en Cancel' en gaat over het stimuleren van sociaal gedrag online. Kijk voor meer informatie en andere activiteiten tijdens de Week van de Mediawijsheid op www.weekvandemediawijsheid.nl.