Philadelphia Zorg: ‘Onze medewerkers zijn ongekend veerkrachtig en creatief’

In de serie 'Hoe gaat het nu bij', laten we instellingen aan het woord over het aantal besmettingen met corona onder cliënten en medewerkers, en wat dit voor de organisatie betekent. In deze aflevering: Philadelphia, een landelijke zorgorganisatie met 8800 cliënten en 7000 medewerkers.

Greet Prins

‘Om onze organisatie door de coronacrisis te loodsen, hebben wij binnen Philadelphia Zorg een strakke structuur neergelegd’, zegt bestuurder Greet Prins. ‘In een landelijk crisisteam bespreken we dagelijks de koers en formuleren we een antwoord op vragen van managers en medewerkers. Ook is er een landelijk expertiseteam, en zijn er regionale coronateams samengesteld. Via hen krijgen we de signalen en aandachtspunten van de locaties. De stromen gaan bottom up én top down.’

Besmettingen

Er zijn op een aantal locaties brandhaarden geweest. Greet: ‘In totaal zijn 39  cliënten en 56 medewerkers besmet of besmet geweest met het coronavirus. Zes cliënten zijn helaas overleden.’ Het ziekteverzuim ligt iets boven het gemiddelde. Greet: ‘Een dikke procent. We hebben een intern uitzendbureau opgezet voor de locaties waar gaten vallen. Daarin staan medewerkers én oud-medewerkers ingeschreven.’

Boost voor digitalisering

Behalve op een strakke structuur heeft Philadelphia Zorg stevig ingezet op het uitbreiden van digitaal werken en begeleiden. Er wordt digitaal vergaderd, en via Digicontact begeleiden zorgmedewerkers cliënten die thuis wonen. Greet: ‘Die faciliteit is versterkt met een verpleegkundig team. Daar kunnen medewerkers terecht voor medische vragen: Heeft mijn cliënt corona? Moet ik een huisarts bellen? Wanneer bel ik de GGD?’

Sophi.Online

Sophi.Online is versneld geïntroduceerd. Op het platform kunnen ouders en verwanten met elkaar én met gedragsdeskundigen in gesprek gaan en advies vragen. Greet: ‘Zo kunnen wij ouders ondersteunen en begeleiden, ondanks de lockdown.’

Hallo Thuis

Voor cliënten heeft Philadelphia Zorg het live-kanaal Hallo Thuis gelanceerd. Daar worden van 9.00 uur tot 20.00 uur gezellige en informatieve programma’s uitgezonden die iedereen vanuit huis kan volgen, óók cliënten van andere zorgorganisaties. Greet: ‘Onze medewerkers leveren volop bijdragen. Er is bijvoorbeeld een programma Tips van Annemarie, een begeleidster die uitlegt waarom je moet niezen in je ellenboog of wat je kunt doen als je een beetje depri bent. Zij doet dat fenomenaal.’

Hallo Werkt

Medewerkers delen hun ervaringen op Hallo Werkt. Daar volgen zij ook webinars, Het kanaal is populair volgens Greet: ‘Onlangs was er een webinar van Inge Nuijten over leiderschap. Van de honderdzestig managers hebben er honderd gekeken.’ Op het kanaal spreekt ook Greet regelmatig een videoboodschap in. Greet: ‘Ik licht iets toe uit de actualiteit, en laat altijd weten hoe trots ik op de medewerkers ben. Ze zijn ongekend veerkrachtig en creatief. Ze voelen zich zó verantwoordelijk.’

Kwetsbaarheid

‘Maar de aanleiding is natuurlijk intens verdrietig’, zegt Greet. ‘Dus we proberen rondom de mensen te staan. Zo nodig zetten wij het team Opvang schokkende gebeurtenissen in. Ook kunnen medewerkers en hun familieleden gebruik maken van een psychologisch bureau voor personal coaching. We benadrukken steeds hoe belangrijk het is om over je angst, zorgen en onzekerheid te praten. Kwetsbaarheid is een sterkte, als je er maar over spreekt.’

Hoe gaat het nu bij...

In de serie Hoe gaat het nu bij... leest u ook de verhalen over andere instellingen in de gehandicaptenzorg ten tijde van corona.

Deze pagina is een onderdeel van