Ontdek 'the green clean' van Lunet tijdens de Dutch Design Week
Lunet laat zich tijdens de Dutch Design Week van haar groene kant zien via het thema 'the Green Clean'. Op een laagdrempelige manier laat de zorgorganisatie deze week zien hoe zij, samen met mensen met een verstandelijke beperking, een creatieve invulling geeft aan de thema’s duurzaamheid, hergebruik en vergroening.
Iedereen is welkom om ‘the Green Clean’ van zaterdag 21 tot en met zondag 29 oktober (van 10.00 tot 17.00 uur) zelf te komen ervaren op Kleine Berg 54 in Eindhoven.
Actieve rol voor cliënten
Bij de invulling van de Dutch Design Week zijn alle dagbestedingslocaties van Lunet in Eindhoven en de Kempen vanaf het begin af aan betrokken, bijvoorbeeld door themaworkshops rondom het thema duurzaamheid. In het ontwikkelen en maken van de producten spelen mensen met een verstandelijke beperking de hoofdrol. Liny, één van de vanuit Lunet betrokken cliënten: “Ik vind het heel leuk om mee te doen met de Dutch Design Week. Ik heb met meerdere workshops meegedaan, zoals het maken van de ‘bruisbibjes’ en een workshop gooien met verf. Dit was erg gaaf.” Ook tijdens de Dutch Design Week zelf is er een grote rol voor mensen met een verstandelijke beperking weggelegd. Een gedeelte van de LuuXX winkel op de Kleine Berg is ingericht met de Green Clean producten, die samen met cliënten speciaal voor de Dutch Design Week ontwikkeld zijn. Tijdens een rondleiding vertellen cliënten aan bezoekers hoe deze producten bedacht en gemaakt zijn. Ook dragen cliënten gedichten voor die zij geschreven hebben en gaan ze deze dagen ‘koken met kliekjes’.
The Green Clean
Het thema ‘The Green Clean’ is bewust gekozen, omdat Lunet als organisatie de Green Deal Zorg heeft ondertekend. Tijdens de Dutch Design Week wordt er door de deelnemers altijd veel met het thema duurzaamheid gewerkt en ook vanuit de zorgsector wil Lunet hier meer invulling aan geven”. Het creatieve team van Lunet werkt dit jaar samen met vormgever, branddesigner en stylist Edith Vervest. Zij richt zich in het dagelijkse leven op duurzame cosmetica op natuurlijke basis. Samen zijn ze tot ‘the Green Clean’ gekomen. Dit gaat niet alleen over schoonmaken, maar omvat ook opruimen, verduurzaming, vergroening en het vernieuwen van design. Mooie voorbeelden hiervan zijn de producten die in winkels zijn blijven staan en nu een tweede leven krijgen. Of de mos-schilderijen of bijenwaskaarsen die luchtzuiverend werken.
Waarom doet Lunet mee aan de Dutch Design Week?
Lunet staat midden in de samenleving. En dat willen we ook graag op een creatieve manier laten zien. Maatje Winters, één van de betrokkenen vanuit het creatieve team van Lunet, licht toe: “Met onze deelname spelen we in op onderwerpen die leven in de maatschappij. We maken een vertaalslag, waarna cliënten met hun eigen creatieve ideeën komen én aan de slag gaan. Voor ons is het belangrijk dat onze expositie tijdens de Dutch Design Week hierdoor laagdrempelig en toegankelijk is.” Collega Neeltje Lauwers vult aan: “In onze visie staat participatie centraal. Mensen met een beperking – fysiek, mentaal, of sociaal – hebben het vaak moeilijker om zich staande te houden in een snel veranderende wereld. De samenleving wordt voor hen steeds complexer. Hierdoor wordt meedoen lastiger. Wij laten zien dat dit voor iedereen wel echt mogelijk is. En dat we onze creativiteit ook naar design en concepten kunnen vertalen. Het mooie is dat we met onze deelname aan de Dutch Design Week ook uitgedaagd worden om vernieuwend te kijken: hoe blinken we in dit onderwerp uit en wat is onze kracht hierin?”