Odion gestart met hulp voor medewerkers bij geldzaken en overgang
Om medewerkers veerkrachtig te houden heeft gehandicaptenzorgorganisatie Odion in Noord-Holland een breed aanbod aan ondersteuningsmogelijkheden. Nu zijn daar twee bijzondere opties bijgekomen: medewerkers kunnen hulp krijgen bij financiële stress en overgangsklachten.
Mogelijkheden voor ondersteuning
De zorg die Odion verleent, is mensenwerk. Daarvoor is het belangrijk dat medewerkers in hun kracht staan en goed in hun vel zitten. Wanneer dat even niet het geval is, of wanneer dit dreigt, kunnen zij gebruikmaken van een diversiteit aan ondersteuningsmogelijkheden die hun werkgever hen biedt. Zo kunnen zij contact zoeken met een rouwverwerkingsdeskundige, een wandelcoach, een leefstijlcoach en een werkgelukdeskundige. Het maakt daarbij niet uit of de oorzaak van het probleem bij het werk ligt of bij privé-omstandigheden.
Veerkrachtkaart
Al deze support staat op een zogenaamde Veerkrachtkaart, waar medewerkers zelf kunnen uitzoeken wat zij nodig hebben. Odion denkt hiermee te kunnen bijdragen aan nog betere zorg voor haar cliënten. Bovendien hoopt de organisatie dat dit een bijdrage levert aan het terugdringen en voorkomen van verzuim.
Geldstress
Sinds kort heeft Odion twee nieuwe aandachtsgebieden aan haar Veerkrachtkaart toegevoegd. Een daarvan is financiën. ‘Mensen praten niet makkelijk over geld’, ervaart Othilia Seibert, medewerker Salarisadministratie. ‘Terwijl financiële zorg veel stress kan geven die ook je werk kan beïnvloeden. Daarom hebben we een telefonische helpdesk in het leven geroepen waar je vragen kunt stellen aan een budgetcoach. Voor collega’s bij wie het water aan de lippen staat, hebben we de mogelijkheid voor een een-op-een gesprek met een externe budgetcoach.’
Overgangsperikelen
Een ander nieuw aandachtsgebied op de Veerkrachtkaart, is de overgang. ’Ruim 40 procent van ons medewerkersbestand bestaat uit vrouwen tussen de 40 en 60 jaar’, vertelt personeelsadviseur Sanne van den Broek. ‘Onderzoek wijst uit dat ongeveer 55 procent van vrouwen in de overgang klachten heeft die invloed kunnen hebben op het werk. Tel dat bij elkaar op en dan is het logisch dat we hier aandacht aan zijn gaan geven.’ Een van de eerste initiatieven was het organiseren van twee rondetafelgesprekken. ‘Dat deden we samen met de organisatie Menokracht, onze partner op dit gebied’, vertelt Sanne. ‘Doel daarvan was het geven van tips en adviezen én het delen van ervaringen.’
Ook werd een online masterclass georganiseerd voor leidinggevenden en medewerkers P&O. Om als organisatie meer kennis over de overgang in huis te hebben, zijn Sanne en een andere P&O-collega inmiddels opgeleid tot overgangscoach. ‘We willen graag een overgangsvriendelijk klimaat in de organisatie creëren, zodat er begrip komt en klachten bespreekbaar worden. Het zou mooi zijn als de overgang bij Odion niet meer iets is waar je lacherig over doet, maar wat er gewoon mag zijn.’