Humanitas DMH: coronabesmettingen concentreren zich op twee locaties
In de serie 'Hoe gaat het nu bij', laten we instellingen aan het woord over het aantal besmettingen met corona onder cliënten en medewerkers, en wat dit voor de organisatie betekent. In deze aflevering: Humanitas DMH, waar 1400 medewerkers zorgdragen voor 650 cliënten intramuraal en 2700 cliënten ambulant.
Zeven cliënten zijn genezen
Op 14 april 2020 stelde de GGD acht coronabesmettingen vast binnen Humanitas DMH, en achttien vermoedelijke besmettingen. Die laatste groep cliënten is niet getest, maar vertoont wel de kenmerkende verschijnselen van corona. Bovendien woont een aantal van hen in één van de twee woonvormen die zwaar getroffen zijn door het virus: de locaties in Barendrecht en Veenendaal. Daarnaast telt Humanitas DMH zeven cliënten die bewezen corona hebben gehad, maar inmiddels genezen zijn verklaard. Ze worden niet meer geïsoleerd verpleegd.
Eén cliënt overleden
Eén cliënt van Humanitas DMH is op 58-jarige leeftijd in het ziekenhuis overleden ten gevolge van het virus. Frank van der Linden is bestuurder van Humanitas DMH: ‘De familie heeft geen afscheid kunnen nemen van deze mevrouw, behalve een neef op het laatste moment. Het verdriet is enorm. Als we van tevoren de afloop hadden geweten, hadden we haar misschien thuis laten sterven. Ze is kort ziek geweest. Amper vijf dagen. Het is onbeschrijflijk.’
Meevallende cijfers
Ondanks alles vindt Van der Linden dat de corona-cijfers bij zijn organisatie nog meevallen. ‘Toen ik hoorde over de twee getroffen locaties, hield ik mijn hart vast’, zegt hij. ‘Maar het is bij deze twee locaties gebleven, met verspreid over het land een aantal ‘losse’ besmettingen. De laatste twee weken komt er af en toe een besmetting bij, maar uit de ziekenboeg krabbelen juist weer cliënten op. Op onze locaties in Groningen en Drenthe is het probleem sowieso van veel minder grote orde dan in de rest van het land.’
Solidariteit
Onder de medewerkers is er op 14 april één medewerker positief getest. Wel is het ziekteverzuim gestegen van gemiddeld 6 procent naar 10 procent per dag. Om overbelasting te voorkomen, heeft de organisatie extra capaciteit vrijgemaakt voor vertrouwenspersonen en extra zorg- en opvangteams. Ook worden medewerkers op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen bij Humanitas DMH-locaties in andere regio’s. Bijvoorbeeld over de contacten met de GGD voor beschermingsmiddelen en het testbeleid, of over alternatieve initiatieven voor de begeleiding van cliënten. Frank: ‘Deze solidariteit zien wij ook bij organisaties onderling. We zijn er voor elkaar.’
Frustrerend
Frank staat sinds de virusuitbraak zeven dagen per week ‘aan’. ‘Als bestuurder word je geacht om vooruit te kijken’, zegt hij. ‘Maar te veel ontwikkelingen liggen stil of lopen vertraging op. Ik vind dat frustrerend.’ Erger vindt hij het dat hij fysiek niet nabij kan zijn. ‘Alles gaat via videoboodschappen, beeldverbindingen of nieuwsbrieven’, zegt hij. ‘Maar liever zou ik in de auto stappen en overal meedoen. Alle hens aan dek. Maar dat gaat niet.’
Hoe gaat het nu bij...
In de serie Hoe gaat het nu bij... leest u ook de verhalen over andere instellingen in de gehandicaptenzorg ten tijde van corona.