Technologiescouts: ‘Laat mensen met een (licht) verstandelijke beperking meepraten bij de ontwikkeling van digitale zorgtechnologie’

Ontwikkelaars van zorgtechnologie houden nog te weinig rekening met de drempels waar mensen met een (licht) verstandelijke beperking tegenaan lopen. De inzet van ervaringsdeskundigen kan helpen om hun producten toegankelijker te maken, betogen de technologiescouts van de LFB. ‘Waarom moet ik iedere drie maanden een nieuw wachtwoord aanmaken?’

Technologie Scouts

Mensen met een (licht) verstandelijke beperking te weinig betrokken bij ontwikkeling zorgtechnologie

In de toekomstagenda van het ministerie van VWS wordt gesteld dat het gebruik van zorgtechnologie voor mensen met een (l)vb zo vanzelfsprekend mogelijk moet zijn. In het project Technologie Scouts van de LFB wordt specifiek gekeken of mensen met een (l)vb meer betrokken kunnen worden bij de ontwikkeling en implementatie van digitale zorgtechnologie. Iets wat momenteel helaas nog veel te weinig gebeurt.

Er is al wel bewustwording bij ontwikkelaars

Tijdens een bijeenkomst die Technologie Scouts organiseerde, bleek dat er bij ontwikkelaars al veel bewustwording plaatsvindt. Niet alleen over de drempels die er zijn, maar ook over de manier waarop mensen met een (l)vb kunnen meedenken bij de ontwikkeling. Dat kan inhoudelijk zijn: wat wil je bereiken met een product, wat moet het allemaal kunnen? Maar ook heel specifiek: waar loopt iemand nou bijvoorbeeld tegenaan bij het aanmaken van een account?

Taalgebruik: wat is een UX-designer?

In het project besteden we ook veel aandacht aan de manier waarop ontwikkelaars ervoor kunnen zorgen dat mensen met een beperking zich thuis voelen in een bedrijf. Wat voor functie geef je een medewerker met een beperking? Welke taal gebruik je eigenlijk? We komen in ons project veel zogeheten ‘UX-designers’ tegen. Maar wat dat woord betekent en wat zo iemand doet, wordt er niet altijd bij verteld. 

Zonder hulp nieuw wachtwoord aanmaken geeft stress

‘Op mijn werk moet ik iedere drie maanden een nieuw wachtwoord aanmaken’, zegt één van ons, Elvira Grabijn. ‘Dat levert altijd super veel stress op. Als ik dan bel naar de ICT afdeling voor hulp, moet ik eerst zo veel menu’s door voordat ik iemand spreek, dat ik soms vast loop. Een keer toen ik probeerde te bellen, samen met mijn coach, wilden ze me niet verder helpen vanwege de AVG, de verbinding werd gewoon direct verbroken. Ik snap wel dat de veiligheid ook erg belangrijk is, maar soms lukt dit soort dingen mij niet alleen. In dat soort momenten voelt het alsof het ons onnodig moeilijk wordt gemaakt.’

Ontwikkelaars hebben een andere belevingswereld

Het moeite hebben met het onthouden van informatie of het vastlopen wanneer iets niet lukt, zijn voorbeelden van drempels waar mensen met een beperking tegenaan kunnen lopen. Ontwikkelaars van producten en diensten houden hier niet altijd rekening mee, simpelweg omdat het geen onderdeel is van hun belevingswereld. De inzet van ervaringsdeskundigheid kan helpen om een brug te slaan tussen deze twee werelden. De ontmoeting tussen ontwikkelaars en mensen met een beperking alleen al kan er al voor zorgen dat ontwikkelaars gewezen worden op perspectieven en uitdagingen die ze anders niet hadden gezien.

Verantwoordelijkheid niet alleen bij ontwikkelaars

De verantwoordelijkheid om mensen met een beperking te betrekken ligt niet alleen maar bij ontwikkelaars. Technologiescout Jaheed Andishmand zegt hierover: ‘We moeten ook voor onszelf opkomen, we zijn niet zielig, we zijn geen slachtoffer. We kunnen heel goed onze stem laten horen, we hebben er soms alleen een klein beetje hulp bij nodig. Ik kwam een keer te laat op mijn werk, door problemen met het openbaar vervoer. Ik hoorde meteen de opmerkingen van allerlei collega’s. Daar baalde ik van! Ik doe altijd mijn best om op tijd te komen en ik was nog nooit te laat geweest. Gelukkig ben ik niet op mijn mondje gevallen en heb mijn collega’s duidelijk uitgelegd dat ik dit niet oké vond, toen was het ook meteen klaar. Maar ik zie ook dat dit soort situaties voor veel collega’s moeilijk kunnen zijn. Ze slaan dicht of reageren juist onnodig fel.’

De beperking ligt ook bij de omgeving

Mensen met een beperking moeten soms nog leren om op een positieve manier voor zichzelf op te komen. Ontwikkelaars kunnen zich er nog veel meer bewust van zijn dat veel vaardigheden vanzelfsprekend lijken, niet door iedereen worden beheerst. Vaak ligt de beperking niet bij de persoon, maar bij het onvermogen van zijn of haar omgeving om daarmee om te gaan. Een goede tip van Jaheed Andishmand hierin: ‘Ik stel zelf altijd de vraag aan mijn werkgever: Wat heb je van mij nodig? Ik vind het immers ook fijn wanneer mensen dat aan mij vragen.’

Meer bewustwording door het gesprek aan te gaan

Die bewustwording is wat we bij de LFB proberen te bereiken. Door het gesprek aan te gaan met organisaties en instellingen maar ook door ervaringsdeskundigen op te leiden die op een constructieve manier kunnen opkomen voor hun belangen: wanneer kansen niet aankloppen, dan openen we die deur zelf wel!

Informatie

  • Jaheed Andishmand en Elvira Grabijn nemen als ervaringsdeskundigen deel aan het project Technologie Scouts, Sebastiaan Fokke is projectleider.
  • Op de website van de LFB vind je meer informatie over Technologie Scouts
lfb
Elvira Grabijn (midden), samen met ervaringsdeskundige Melvin, in gesprek met een medewerker van Mentech Innovation.

Jaheed Andishmand, Elvira Grabijn en Sebastiaan Fokke

Technologiescouts LFB

Deze pagina is een onderdeel van