Cliëntcommunicatie: meerdere wegen naar Rome

Stel je gaat vandaag met een groep naar Rome. Deze groep wordt direct in tweeën gesplitst. Eén groep moet bij ieder pompstation de weg vragen aan een persoon gekleed in het paars en de andere groep moet paarse pijlen volgen om de route te kunnen vervolgen. Wie voelt zich het meest afhankelijk?

Rome

Beide groepen zijn afhankelijk maar het voelt heel anders of je mensafhankelijk bent of systeemafhankelijk. Mensen met een beperking ervaren dagelijks hoe het is om afhankelijk te zijn van mensen. Hier sta je soms niet bij stil maar raakte me toen ik dit voorbeeld hoorde op de Dag van de Cliëntcommunicatie in Almere.

Hoe kan het anders?

Ruim 40 enthousiaste professionals, van begeleiders – cliëntcoaches tot communicatieprofessionals, kwamen op deze dag samen om te brainstormen over hoe cliëntcommunicatie anders kan. De wachtlijst voor deze bijeenkomst was even lang als het aantal deelnemers.

Dit onderwerp staat bij veel zorgorganisaties hoog op de agenda. Want waarom schrijven wij veel lange teksten met moeilijke woorden en vakjargon? We maken het onszelf en de ander erg moeilijk. Vertalen levert ook extra werk op. Waarom moet er onderscheid gemaakt worden in de communicatie naar bestuurders, beleidsmedewerkers of mensen met een beperking? Taal voor allemaal is toch dé oplossing!

Taalniveau

Tijdens deze dag waren er verschillende workshops. Ik startte met de workshop van Koraal over het schrijven in begrijpelijke taal. Zij hebben het project ‘Taal voor allemaal’ gelanceerd voor mensen met zeer lage taalvaardigheden. Uit onderzoek blijkt dat de overheid vaak communiceert op C1-niveau terwijl men denkt op B1 niveau. Dit is een groot verschil. Sommige brieven die ik lees begrijp ik al niet, hoe moet dit dan voor iemand zijn met een lage taalvaardigheid?

Niet té kinderachtig

Iedereen staat open voor makkelijke teksten. Niemand vraagt om vakjargon. Toch gebruiken we het veel in ons werk. Je ontkomt er soms niet aan maar in veel gevallen kan het jargon worden vervangen door een woord dat iedereen begrijpt. Iedereen wil begrijpelijke taal, maar het mag niet te kinderachtig zijn. Maar wat is eigenlijk kinderachtige taal? Laten we het in ieder geval niet hebben over Jip en Janneke taal. Ik ben niet de enige die hier kriebels van krijgt..

EdLoket helpt

Een dag vol workshops betekent altijd een dag vol keuzes maken. Helaas heb ik een workshop over het EdLoket moeten missen. Een mede deelnemer van de bijeenkomst praatte mij later bij over het werk dat EdLoket doet. Zij passen moeilijke teksten aan zodat iedereen de informatie kan begrijpen. Hier word ik meteen enthousiast van. Als communicatiemedewerker van de VGN weet ik als geen ander hoe lastig het is om vakjargon om te buigen naar begrijpelijke taal. Hoe fijn is het dan als de mensen met een beperking mij hierbij kunnen helpen!

Open staan voor verandering

In de middag heb ik een workshop over verandering gevolgd. Hoe krijg je jouw organisatie mee als het gaat over cliëntcommunicatie? Verandering speelt binnen iedere organisatie. Mensen bewegen mee in een verandering wanneer het leuk én nuttig is. Wat iemand leuk of nuttig vindt verschilt per persoon. Het is daarom ook belangrijk om je te verdiepen in de belevingswereld van de ander. Want wanneer je op hetzelfde trapje staat kun je de weg naar boven samen vervolgen. En dat speelt natuurlijk ook bij cliëntcommunicatie.

Wil je meer weten of heb je vragen of opmerkingen?

Neem contact op met Noortje Smit
E-mail
Telefoonnummer
Noortje Smit