Stiekem was Steffie al aan de slag gegaan
Normaal gesproken duurt het maanden. Maar begrijpelijke informatie over corona bracht Steffie snel online. Projectleider Jacques de Wit: ‘We hebben nog nooit zó snel een hele module gebouwd. Een goede week hadden we nodig.’
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Van Digid, tot de OV-chipkaart en bezoekjes aan de huisarts. Het ontwikkelen van een nieuwe Steffie-module is normaal gesproken een kwestie van lange adem. Jacques de Wit is projectleider van Leer Zelf Online, de stichting achter Steffie. Hij vertelt: ‘Vaak duurt het maanden. Dat begint er al mee dat geld eigenlijk altijd een probleem is. Daar gaan we vrij activistisch mee om, volgens het principe: de vervuiler betaalt. Hebben veel mensen moeite om de informatie over onderwerp X te begrijpen? Dan kloppen we eerst aan bij de organisatie achter X.’
Kanarie in de kolenmijn
De Wit: ‘Over corona kregen we eind februari, begin maart al de eerste mailtjes: wanneer komen jullie met een module? Toen hebben we een projectvoorstel naar het ministerie gestuurd. Daar stonden we achteraan in de rij. Het was een pandemonium, ze moesten eerst hun crisiscommunicatie op orde krijgen. Daarna kwamen ze terug bij ons en kregen we een go. Mooi, want stiekem waren we al wel begonnen.’
De superbegrijpelijke informatie van Steffie is niet alleen bedoeld voor mensen met een verstandelijke beperking, al is dat wel de groep die als maatstaf geldt. De Wit: ‘Wij maken leermiddelen voor iedereen die wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Dat kunnen ook ouderen zijn, mensen die moeite hebben met lezen, digibeten, statushouders - noem maar op. Maar we weten: als je iets maakt voor mensen met een verstandelijke beperking, werkt het voor bijna iedereen. Ze zijn een beetje onze kanaries in de kolenmijn.’
Feedback via video
Normaalgesproken is alles wat Steffie publiceert, gebaseerd op de mening van focusgroepen. De Wit: ‘In dit geval konden we die niet bij elkaar roepen. Maar via videoverbindingen hebben we toch veel mensen om hun mening kunnen vragen. Dat is echt het belangrijkste – wij kunnen wel vinden dat we iets helder uitleggen, maar als zíj het niet snappen, heeft niemand er iets aan. Toen de eerste versie klaar was, begon het sparren met het ministerie: staat nu alles erin, wat erin moet staan? Het is logisch om vooral compleet te willen zijn, maar dat is vaak niet realistisch. We hebben in deze module nu de nadruk gelegd op preventie. Waarom mag je niet op bezoek? Wat is anderhalve meter?’
Het bouwen van deze Steffie-module ging in recordtempo. ‘Een goede week, geloof ik. En toen hadden we de inhoud op orde, waren de teksten geschreven, de afbeeldingen gemaakt én de voice-overs ingesproken. Steffie praat en beweegt veel, omdat dat mensen helpt bij het leren. Maar daar gaat wel wat werk in zitten, ja. Geen punt, dit is belangrijk.’
Begrijpelijker en een beetje leuker
Er wordt inmiddels net zo hard gewerkt aan een tweede coronamodule, specifiek over vrijetijdsbesteding. Maar wat De Wit betreft, gebeurt er de komende tijd nog veel meer. ‘De hele wereld staat op zijn kop, en dat is voor ons al lastig en beangstigend. Maar in allerlei instellingen en wooncomplexen voltrekt zich nu een stille ramp. Daar is alle structuur weg, wordt vaak alleen nog de meest fundamentele zorg geboden, is bezoek van ouders en vrienden uit den boze. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook onze ABCDate-app geschikt maakt voor de smartphone. Normaal is dat een datingwebsite voor mensen met een verstandelijke beperking, nu is het ook een middel om contact te houden met vrienden. Alles dat nu kan helpen om de wereld begrijpelijker en misschien zelfs wat leuker te maken, is de moeite waard.’