Nieuws

‘Internet biedt positieve mogelijkheden voor jongeren met een beperking’

27 maart 2019

Dat jongeren met een beperking online extra kwetsbaar zijn, betekent niet dat je internet maar bij hen weg moet houden. Dat zegt Peter Nikken, hoogleraar Mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit, in een achtergrondartikel in het aprilnummer van Markant.

’Het is belangrijk om te snappen dat kinderen en jongeren leren door te doen en te ervaren’, zegt Nikken. ‘Net zoals ze spelen in de sneeuw, leren ze ook van hun smartphone.’ Het internet biedt volgens hem veel positieve mogelijkheden. ‘En vanuit de inclusiegedachte willen we toch ook dat deze kinderen meedoen?’ Nikken reageert hiermee onder andere op een onderzoek waaruit blijkt dat jongeren met een licht verstandelijke beperking extra kwetsbaar zijn voor online problemen, zoals cyberpesten, sexting en grooming.

Opleiding

De oplossing begint volgens Nikken bij de opleiding van begeleiders: ‘Zij moeten bijgespijkerd worden op het gebied van mediawijsheid. We weten uit onderzoek dat mensen die zelf meer thuis zijn in online media, ook minder problemen ervaren met het begeleiden van anderen.

Zorgplan

Ook volgens Sonja Heijkamp, projectleider bij Amerpoort, zijn het begeleiders die het succes van online media bepalen: ‘Zij moeten het op een goede manier aanreiken, begeleiden en er zijn als het mis gaat.’ Bij Amerpoort is hiervoor ook aandacht in het zorgplan: ‘Welke digitale middelen gebruikt een cliënt? Is hij daar vaardig mee? Welke begeleiding is er vervolgens nodig?’

24Kitchen

Amerpoort reikt ook YouTube Awards uit aan cliënten die de mooiste vlogs maken. Een voorbeeld van zo’n vlogger is Arthur Frohn. Hij woont bij Amerpoort en werkt in de catering van het NOS-gebouw in Hilversum. In zijn vrije tijd maakt hij kookvlogs. Frohn: ‘Een keer had ik pasta over, daarmee heb ik een Italiaanse wrap gemaakt. Nou, dat recept werd zelfs geliket door 24Kitchen, zó gaaf. Dan ben ik echt trots.’

Johan de Koning
Wil je meer weten?
Neem contact op met Johan de Koning

Deze pagina is een onderdeel van: